یک مقام وزارت خارجه روسیه در سخنانی با اشاره روابط دپلماتیک این کشور با ارمنستان برای حل‌وفصل مسائل ایجاد شده در منطقه، تاکید کرد: مسکو شاهد تلاش‌های کورکورانه غرب برای ایجاد شکاف میان روسیه و ارمنستان است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، «دنیس گونچار» مقام ارشد در وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری […]

یک مقام وزارت خارجه روسیه در سخنانی با اشاره روابط دپلماتیک این کشور با ارمنستان برای حل‌وفصل مسائل ایجاد شده در منطقه، تاکید کرد: مسکو شاهد تلاش‌های کورکورانه غرب برای ایجاد شکاف میان روسیه و ارمنستان است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، «دنیس گونچار» مقام ارشد در وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: مسکو تلاش‌های سرسختانه بخشی از غرب با هدف تخریب روابط میان روسیه و ارمنستان را شاهد بوده اما انتظار می‌رود مانند گذشته حل و فصل تمام مسائل نوظهور از طریق گفت‌وگو با ایروان ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در حالی که نهادهای طرفدار غرب در تلاش برای تغییر مواضع مقام‌های محلی و مردم علیه روسیه هستند، ما افزایش سفرها از واشنگتن و بروکسل به منطقه را شاهد هستیم.

گونچار خاطر نشان کرد: واقعیت این است در حال حاضر آن‌هایی که علیه منافع ملی ارمنستان عمل می‌کنند، فعال‌تر شده‌اند.

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین در این اظهارات با اشاره به میزبانی احتمالی گرجستان از نشست بعدی همکاری منطقه‌ای ۳+۳ با حضور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و همچنین روسیه، ترکیه و ایران، افزود: ممکن است نشست بعدی در چند ماه آینده برگزار شود.

نخستین نشست تحت عنوان «پلتفرم همکاری» برای حل مسائل منطقه قفقاز در فرمت ۳+۳ با شرکت معاونین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه آذر ماه سال گذشته در مسکو برگزار شد. گرجستان به این بهانه که روسیه از برخی گروه‌های جدایی طلب این کشور حمایت می‌کند از حضور در این نشست خودداری کرده بود.

به گفته گونچار، توسعه ظرفیت‌های حمل و نقل منطقه از طریق بازسازی مسیرها برای مسکو از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و همکاری‌ کشورهای منطقه در این زمینه علاوه بر تقویت اعتماد، به عنوان ستونی برای کمک به بازگشت روابط ارمنستان با جمهوری آذربایجان و ترکیه به حالت عادی عمل می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان جمعه شب در حاشیه نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بیشکک قرقیزستان دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

پاشینیان پیش از آغاز گفت‌وگوها با پوتین اعلام کرد: متاسفانه اوضاع منطقه همچنان وخیم است. امیدوارم امروز بتوانیم درباره همه مسائل مهم مرتبط با امنیت منطقه رایزنی کنیم.

پوتین نیز با اشاره به اهمیت روابط اقتصادی دو کشور گفت: روسیه مهمترین شریک تجاری ارمنستان است. بیش از ۳۰ درصد گردش تجاری ارمنستان، با روسیه انجام می‌شود. فدراسیون روسیه یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در ارمنستان است.