افزایش ۲۶ درصدی صادرات از مرزهای کردستان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان در بخش بازرگانی خارجی در خصوص وضعیت صادرات و واردات با بیان اینکه در ۸ ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری ۳۳۵ میلیون دلار صادرات کالا از مرزها انجام شده، گفت: نسبت به مدت […]

افزایش ۲۶ درصدی صادرات از مرزهای کردستان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان در بخش بازرگانی خارجی در خصوص وضعیت صادرات و واردات با بیان اینکه در ۸ ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری ۳۳۵ میلیون دلار صادرات کالا از مرزها انجام شده، گفت: نسبت به مدت قبل که رقم این صادرات ۲۶۵ میلیون دلار بوده از نظر ارزشی با ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ طه سمیعی اظهار کرد: سهم استان کردستان از میزان صادرات در نظر گرفته برای سال جاری حدود ۷۳۸ هزار تن بوده که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه که ۶۳۶ هزار تن بوده، ۱۶ درصد رشد را داشته است.
وی اظهار داشت: در مجموع واردات مرز رسمی باشماق و سیرانبند نیز بر اساس نیاز مربوط به کالای واحد‌های تولیدی طی دوره ۸ ماهه امسال، ۲۳۶ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه دوره مشابه سال گذشته که ۳۶ میلیون دلار بود، از نظر ارزش دلاری ۵۶۱ درصد بوده است.
معاون امور بازرگانی توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه حجم ترانزیت کالا از مرزهای رسمی کردستان در مدت ۸ ماهه گذشته از سال جاری ۲ هزار و ۶۸۰ میلیون دلار کالا بوده است، بیان کرد: ارزش وزنی این کالاها هزار و ۶۳۰ تن بوده و در مجموع کل مبادلات تجارت استان طی ۸ ماهه امسال ۳ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است.
سمیعی یادآور شد: فهرست کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بالغ بر ۵۵ درصد بوده و بعد از آن کالاهای صنعتی و معدنی است که عمده کالاهای صادر شده شامل انواع میوه ها، گوجه فرنگی، هندوانه، تراکتور کشاورزی و محصولات آهن اسفنجی به کشورهای عراق سوریه افغانستان هند و روسیه بوده است.
وی ادامه داد: واردات هم از مرز شامل طلای خام به صورت شمش، آلیاژ، آلومینیوم، دستگاه تهویه مطبوع دوتیکه و چند تیکه، ضایعات آهن و آلومینیوم بوده که از طریق مرز کشور عمدتاً از مبدا عراق، چین و امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان انجام شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در حوزه صادرات محصولات تولیدی استان هدف گذاری ارزش ۴۸۸ میلیون دلار صادرات در استان را داشته باشیم که بر اساس عملکرد ۸ ماهه معادل ۳۳۵ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته تا کنون تقریبا ۱۰۳ درصد اهداف محقق شده است.