سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مباحث مطرح شده درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه ایران بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مباحث مطرح شده درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، «سعد البراک» وزیر نفت کویت در اظهاراتی مدعی شد که این کشور و عربستان سعودی درباره میدان نفتی و گازی آرش (الدره) از حق انحصاری برخوردارند و از ایران خواست که اقدام به تعیین مرزهای دریایی خود و اثبات ادعای خود در قبال این میدان گازی کند.

اظهارات وزیر نفت کویت در حالی مطرح شده که «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه سابق کویت پیش از این (نهم فروردین ۱۴۰۱) گفته بود: میدان گازی الدره (آرش)، یک موضوع سه جانبه بین ایران، کویت و عربستان میشود.

روز گذشته (دوشنبه) ۱۹ تیر ماه نیز یکی از خبرنگاران از ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میدان گازی آرش و ادعای عربستان و کویت در این خصوص سؤال کرد که وی در این باره گفت: در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) ۲۰ تیر ماه نیز در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش عنوان کرد: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیأت‌های ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

کنعانی همچنین تأکید کرد: سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر گفت‌وگو‌، همکاری و مشارکت است و مسائل فیمابین در این چارچوب دنبال خواهد شد.

کویت و عربستان سال گذشته (۱۴۰۱) سندی برای توسعه میدان گازی الدره / (آرش) امضا کردند که بر اساس بیانیه شرکت نفت کویت، پیش بینی می‌شد، این میدان روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند. پس از این اعلام، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه به این توافق واکنش نشان داد و گفت: «میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ احمد ناصر محمد الصباح وزیر سابق خارجه کویت ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کویت در پاسخ به لزوم تعیین مرز آبی و بهره برداری از میادین مشترک، آمادگی کویت را برای از سرگیری مذاکرات حقوقی دو کشور اعلام کرد.

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی نیز ۲۸ اردیبهشت ماه و در بیست و نهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در بحرین، از آمادگی این کشور و کویت برای گفت‌وگو با ایران درباره میدان گازی آرش/الدره خبر داد.

مذاکرات ایران و کویت

مذاکرات ایران و کویت بر سر میدان آرش/الدوره از سال ۱۹۶۰ آغاز شده است و پس از اعلام آمادگی اخیر کویت آنگونه که ناصر کنعانی هم به آن اشاره کرده است آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیأت‌های ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف برگزار شد.

میدان گازی آرش از میدان‌های گازی ایران است که در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر قرار دارد. این میدان گازی از میادین مشترک ایران با کشور‌های کویت و عربستان سعودی است و کویت و عربستان به آن میدان الدره می‌گویند. بر اساس برآوردها حجم گازی که از این میدان قابل استخراج است ۲۲۰ میلیارد مترمکعب است