سیاره عطارد در وضعیت مقارنه خارجی قرار می‌گیرد کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: این پدیده هر ۱۱۶ روز یک‌بار رخ می‌دهد و پایان ظهور عطارد در آسمان صبح و تبدیل شدن به یک جرم شبانه طی چند هفته آینده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، فاطمه فخرایی فرد، اظهار کرد: جمعه -بیست‌وششم […]

سیاره عطارد در وضعیت مقارنه خارجی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: این پدیده هر ۱۱۶ روز یک‌بار رخ می‌دهد و پایان ظهور عطارد در آسمان صبح و تبدیل شدن به یک جرم شبانه طی چند هفته آینده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، فاطمه فخرایی فرد، اظهار کرد: جمعه -بیست‌وششم اسفندماه- حوالی ساعت ۱۴:۲۳ پدیده مقارنه خارجی عطارد رخ می‌دهد. مقارنه (داخلی و خارجی) سیاره‌ها یک وضعیت مداری است و زمانی که یکی از سیاره‌های منظومه شمسی، خورشید و زمین در یک راستا قرار گیرند، رخ می‌دهد. در مورد دو سیاره زهره و عطارد که مدارشان داخل مدار زمین است، ممکن است سیاره میان زمین و خورشید قرار گیرد که مقارنه داخلی نامیده می‌شود یا خورشید بین سیاره و زمین قرار گیرد که مقارنه خارجی است.

وی افزود: این پدیده هر ۱۱۶ روز یک‌بار رخ می‌دهد و پایان ظهور عطارد در آسمان صبح و تبدیل شدن به یک جرم شبانه طی چند هفته آینده است. در نزدیک‌ترین رویکرد از دید ناظران زمینی، عطارد فقط در فاصله یک درجه و ۲۸ دقیقه قوسی از خورشید در صورت فلکی حوت ظاهر می‌شود سپس برای چندین هفته کاملاً غیرقابل رصد می‌شود، زیرا در تابش خورشید محو می‌شود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: همزمان با مقارنه، سیاره تیر از اوج زمینی هم عبور خواهد کرد، وضعیتی که فاصله آن از زمین بیشترین است، زیرا در منظومه شمسی دقیقاً مقابل زمین قرار خواهد گرفت. این فاصله ۱٫۳۵ AU خواهد بود و اگر قابل مشاهده باشد، قطر آن ۵.۰ ثانیه قوسی است، در حالی که به صورت یک قرص کاملاً روشن است.

وی ادامه داد: عطارد هم مانند ماه و زهره، در فازهای مختلف ظاهر می‌شود و وقتی در فاز کامل قرار دارد، درخشان‌تر از همیشه است. اگرچه در این زمان در دورترین فاصله از زمین قرار دارد. بااین‌حال، به‌دلیل نزدیکی عطارد به خورشید، رصد آن در فاز کامل ناممکن است. ساعت طلوع و غروب چابک‌ترین سیاره منظومه شمسی به ترتیب ۶:۰۶ و ۱۷:۵۹ است.