بازار مسکن چشم‌انتظار افزایش تسهیلات خرید به تازگی پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات خرید مسکن مطرح شده است و به گفته کارشناسان این امر زمانی بر بازار مسکن تاثیر مثبت می‌گذارد که نرخ سود و اقساط آن کنترل‌شده باشد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، طی چند سال اخیر بسیاری از متقاضیان به دلیل […]

بازار مسکن چشم‌انتظار افزایش تسهیلات خرید

به تازگی پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات خرید مسکن مطرح شده است و به گفته کارشناسان این امر زمانی بر بازار مسکن تاثیر مثبت می‌گذارد که نرخ سود و اقساط آن کنترل‌شده باشد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، طی چند سال اخیر بسیاری از متقاضیان به دلیل رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید، توان خانه دار شدن را نداشته اند و از طرف دیگر با میزان وامی که در حال حاضر پرداخت می شود چندان قدرت خرید افزایش نمی یابد از این رو از چند روز پیش دوباره بحث افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن مطرح شده و معاون امور اعتباری بانک مسکن از پیشنهاد افزایش ۵٠ درصدی این تسهیلات در سال آینده خبر داده است.

میزان تسهیلات مسکن کفاف خرید خانه را نمی دهد
در همین رابطه اصغری یکی از متقاضیان خرید مسکن گفت: چندین سال است که در صف انتظار دریافت وام برای خرید مسکن هستم. اگر من دو سال پیش تسهیلات را دریافت می کردم در همان دوره می توانستم با آن یک واحد ۳۰ تا ۴۰ متری خریداری کنم.

همچنین قبادی یکی دیگر از متقاضیان و دریافت کنندگان تسهیلات خرید مسکن گفت: متاسفانه میزان اقساط تسهیلات خرید مسکن در حال حاضر بالا است ولی با این وجود اگر قیمت اوراق ارزان تر باشد و مدت زمان خرید کوتاه تر باشد روند خانه دار شدن سرعت پیدا می‌ کند.

پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات خرید مسکن
سید محسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن در خصوص آخرین تصمیمات در رابطه با افزایش تسهیلات خرید مسکن گفت: در حال حاضر وام خرید مسکن ۴۸۰ میلیون تومان با احتساب وام جعاله است.

او می گوید: بانک مسکن محدودیتی برای اخذ مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن از بانک مرکزی ندارد. یعنی می توانیم وام مسکن را که به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان است را به ۳۰۰ میلیون تومان برسانیم.

معاون امور اعتباری بانک مسکن ادامه داد: با ارزیابی صورت گرفته از توان و قدرت خرید مردم، میزان رشد تسهیلات صورت می گیرد پس با این جمع بندی، پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد به بانک مرکزی ارائه شده است تا پس از موافقت از سال آینده اجرایی و پرداخت شود.

او اظهار کرد: به هر صورت باید تناسبی بین بازپرداخت اقساط و افزایش سقف تسهیلات صورت بگیرد. اما آنچه که در حال حاضر مشخص است این است که باید بازپرداخت اقساط در استطاعت متقاضیان طی ۱۲ تا ۱۵ سال باشد. این تناسب و توازن برای سلامت بانک ها بسیار مهم است.

افزایش تورم در بخش مسکن شاخص واضحی دارد و باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی با چند درصد افزایش تسهیلات در شهرهای بزرگ، بالای یک میلیون نفر و کمتر از یک میلیون موافقت می کند اما به هر حال این پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی به بانک مرکزی ارائه شده است و قطعا پس از کسب مجوز اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

بالا رفتن اقساط تسهیلات خرید مسکن همزمان با افزایش وام
در صورتی که اقساط وام کنونی مسکن(۴۸۰ میلیون تومان) را بر اساس نرخ تامین مالی و پولی ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم، رشد ۵۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن اگر تصویب شود به تبع آن، میزان اقساط نیز رشد خواهد کرد‌.

پرداخت تنها ۱۴.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن
پیش از این علی عسکری سرپرست بانک مسکن در خصوص ارائه تسهیلات خرید مسکن گفته بود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه امسال معادل ۱۴ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخت شد.

عسکری گفت: این میزان تسهیلات به ۷۶ هزار و ۲۲۸ واحد پرداخت شده است.

در حال حاضر میزان سقف تسهیلات خرید مسکن در تهران برای انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان، برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان است، در مراکز استان‌ها و سایر کلانشهرها نیز تسهیلات خرید مسکن برای انفرادی ۱۶۰ میلیون تومان و زوجین ۳۲۰ میلیون تومان است.

در شهرهای کوچک این رقم برای انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان و زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است. همچنین به تمامی این متقاضیان مبلغ ۸۰ میلیون تومان تسهیلات تعمیرات نیز تعلق می‌گیرد.

دولت باید اقساط تسهیلات خرید مسکن را پلکانی کند
ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش تسهیلات خرید مسکن در صورتی که با نرخ سود ۲۳ درصد باشد، زمینه ساز افزایش قیمت ها می شود و بانک مرکزی در حوزه تسهیلات خرید باید میزان اقساط و یا مدت زمان اقساط تسهیلات را کنترل کند.

او ادامه داد: در صورتی که نرخ تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد دولت می تواند از طریق پرداخت اقساط به صورت پلکانی این موضوع را مدیریت کند تا فشار کمتری به متقاضیان وارد شود.

رهبر بیان کرد: افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات خرید مسکن زمانی می تواند بر بازار مسکن موثر باشد که نرخ سود و اقساط آن کنترل شده باشد تا متقاضیان بتوانند متناسب با درآمدهای خود آن را پرداخت کنند.

او اظهار کرد: افزایش تسهیلات مسکن در حال حاضر با توجه به رشد قیمت ها و کم بودن میزان آورده متقاضیان اثر گذاری مثبتی می تواند در بازار داشته باشد اما به شرطی که دولت بتواند در این بخش نظارت های کافی بر میزان اقساط این تسهیلات داشته باشد.

بر اساس این گزارش اگرچه بازار مسکن چندین سال است که چشم انتظار افزایش تسهیلات خرید مسکن است اما این رشد قیمتی در چنین شرایط اقتصادی باید متناسب با درآمد خانوارها و کنترل شده باشد تا همزمان با این افزایش تسهیلات، گوش دلالان و سوداگران برای رشد قیمت مسکن تیز نشود.