تشکیل سومین کارگروه استانی برنامه مدیریت تالاب بین اللمی زریوار سومین کارگروه استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار در استانداری کردستان تشکیل شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛کارگروه استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار با حضور استاندار کردستان، مدیرکل محیط زیست کردستان و مدیران کل سازمانهای عضو […]

تشکیل سومین کارگروه استانی برنامه مدیریت تالاب بین اللمی زریوار

سومین کارگروه استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار در استانداری کردستان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛کارگروه استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار با حضور استاندار کردستان، مدیرکل محیط زیست کردستان و مدیران کل سازمانهای عضو کارگروه در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان تشکیل شد.

استاندار کردستان به عنوان رئیس این کارگروه در جلسه گفت؛ کارگروه زریوار یکی از مهمترین کارگروهای استانی است چون حفاظت از تالاب زریوار یک امر متداوم و درازمدت است و تعهد و مسئولیت دولت نسبت به مردم برای حفظ و ماندگاری این اکوسیستم با ارزش و بی نظیر ایران اسلامی است.


در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان به عنوان دبیر کارگروه استانی مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار به ارائه مستندات و اقدامات انجام شده در کمیته های شهرستانی و کارگروه استانی و همچنین اعتبارات هزینه شده توسط سازمانهای متولی در راستای تحقق مصوبات برنامه مدیریت تالاب بین المللی زریبار و پروژه های ستاد ملی پرداختند.
اقبال حمیدی در این ارتباط به تکمیل و بهره برداری و نظارت ابفا از شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب روستاهای ضلع غربی و تکمیل اتصال فاضلاب ضلع شرقی تالاب زریوار، اتمام کانال کشی جمع آوری فاضلاب محله استادیوم مریوان ،آبهای سطحی، احداث شبکه کانال سدگاران، استفاده از ظرفیت بند انحرافی سد قزلچه سو، شناسایی و مسدود کردن چاههای غیرمجاز، جایگزینی کشت محصولات، جایگزینی سموم، مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی و قطع درختان مهاجم پائولونیا که ناسازگار با منطقه است پرداخت.


حمیدی همچنین به اقدامات دیگری مانند محدودیت کاشت محصولات آب بر، مسدود کردن چاههای غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند مصرف آب بر روی چاههای مجاز، بنچ مارک گذاری محدوده تحت مدیریت تالاب و پژوهش های انجام شده در خصوص چشمه های کف و بستر تالاب، تعیین میزان زهاب های تالاب، ارزشگذاری اقتصادی تالاب، برگزاری مداوم طرح سیپا، راه اندازی ایستگاه پایش آنلاین کیفیت آب تالاب و خرید تجهیزات اطفاء حریق و انجام و گسترش زیر ساختهای مربوط به توسعه گردشگری زریبار اشاره کرد.

اقبال حمیدی در پایان اظهار داشت، دستگاهها و نهادها در محدوده تالاب لازم است از امکان سنجی پروژه های با فشار محیطی بالا اجتناب کنند و همچنین برنامه های خود برای سال آتی را تدوین و به دبیرخانه تالاب اعلام نمایند.
دراین جلسه مدیران سازمانهای عضو کارگروه مانند ؛ آب منطقه ای کردستان، آب و فاضلاب استان، جهاد کشاورزی ، فرمانداری مریوان و سایر سازمانها، گزارش مکتوبی از اقدامات صورت گرفته در خصوص پروژه های مصوب ستاد ملی و اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات کارگروههای استانی و شهرستانی ارائه کردند.