پس از فروکش کردن آتش جنگ درگیری‌ها در سوریه و کنترل دمشق بر بیشتر مناطق این کشور، شمال، شمال غرب و جنوب سوریه دستخوش دست اندازی و رقابت کشورهای ترکیه و آمریکا بر مناطق نفت خیز این کشور شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،جمهوری عربی سوریه در حالی آماده قدم نهادن به سال […]

پس از فروکش کردن آتش جنگ درگیری‌ها در سوریه و کنترل دمشق بر بیشتر مناطق این کشور، شمال، شمال غرب و جنوب سوریه دستخوش دست اندازی و رقابت کشورهای ترکیه و آمریکا بر مناطق نفت خیز این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،جمهوری عربی سوریه در حالی آماده قدم نهادن به سال نو میلادی می‌شود که با پشت سر گذاشتن خطر حیاتی تروریسم سلفی- تکفیری، با وجود فعالیت هسته‌های خاموش داعش، در وضعیت «تثبیت قدرت» و احیای روابط با سایر کشورهای جهان، به‌ویژه دولت‌های جهان عرب (امارات عربی متحده، مصر، بحرین و اردن) و حتی ترکیه قرار دارد. بقای دولت قانونی بشار اسد این انگیزه را در میان دولت‌های منطقه ایجاد کرده است تا آن‌ها در فرآیند بازسازی زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای حیاتی سوریه حضوری فعال داشته باشند.

تداوم حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه نیروهای مقاومت، استمرار شریان قاچاق نفت سوریه توسط نیروهای آمریکا و دخالت‌های ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه به بهانه حمایت از معارضین و مبارزه با گروه‌های مسلح کرد همچون «ی پ ک» دیگر اخبار مهم این کشور عضو محور مقاومت است. در ادامه این گزارش سعی خواهیم کرد تا نگاهی به مهم‌ترین رخدادهای سوریه در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم.

اشغالگران آمریکایی زیر آتش مقاومت

مقامات سوریه و ترکیه با وساطت امارات عربی متحده در نخستین روزهای سال ۲۰۲۲ نشست‌های امنیتی در اردن برگزار کردند. در روز سه‌شنبه رسانه‌های وابسته به مقاومت خبر حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر در استان دیرالزور را دادند. در سوی مقابل رسانه‌ها وابسته به معارضین مسلح مدعی شدند که ارتش آمریکا در پاسخ به این حمله اقدام به هدف قرار دادن نیروهای مقاومت در استان دیرالزور کرده است. به فاصله دو روز از این تبادل آتش، نیروهای مقاومت پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر در غرب فرات را هدف قرار دادند. در پاسخ این حمله پهپادهای نیروی اشغالگر القوریه و العشاره را در جنوب المیادین هدف قرار دادند.

آشوب داعش در زندان الصناعه

در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ داعش در حمله‌ای انتحاری با خودرو بمب گذاری شده به زندان الصناعه در حسکه، موفق به فراری دادن ۸۰۰ نفر از نیروهای خود شد. در جریان این حمله ۲۰۰ نفر از اعضای گروه شبه‌نظامی قصد کشته شدند. هم‌زمان با عملیات داعش، نیروهای ارتش ترکیه با همکاری تروریست‌های وابسته به خود حملاتی را در شمال عین عیسی به نفع نیروهای داعشی آغاز کردند. در نهایت پس از چند روز تبادل آتش میان نیروهای امنیتی و اعضای داعش، قسد با انتشار تصاویری خبر از بازپس‌گیری کنترل زندان الصناعه داد.

کشته شدن رهبر داعش

در چهارم فوریه ۲۰۲۲، نیویورک تایمز در گزارشی ویژه مدعی شد که نیروهای عملیات ویژه آمریکا پس از ماه‌ها زیر نظر گرفتن محل اختفا رهبر جدید داعش، به خانه وی در شمال غرب سوریه یورش برده و در واکنش به این اقدام ابوابراهیم الهاشمی القریشی در عملیاتی انتحاری خود را منفجر کرد. در این حمله علاوه بر رهبر داعش، همسر و حداقل دو فرزند او به همراه یک فرمانده ارشد، همسر و فرزند وی کشته شدند. پس از این حمله داعش در بیانیه‌ای فردی به نام «ابوحسن الهاشمی القرشی» را به عنوان رهبر جدید این گروه معرفی کرد.