یک کارشناس مسائل آمریکا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد شاهد یک نوع همراهی بین پوتین و بن سلمان برای شکست دموکرات‌ها و دولت بایدن در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هستیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، اسفندیار خدایی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با آخرین وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات […]

یک کارشناس مسائل آمریکا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد شاهد یک نوع همراهی بین پوتین و بن سلمان برای شکست دموکرات‌ها و دولت بایدن در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هستیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، اسفندیار خدایی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با آخرین وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره که قرار است در آبانماه برگزار شود، اظهار کرد: در نظرسنجی‌ها شاهد برتری شکننده دموکرات‌ها هستیم. البته باید به این موضوع توجه داشت که این برتری در حدی نیست که بتوان روی آن حساب کرد و از دیگر سو بیشتر سازمان‌های نظرسنجی در آمریکا عموما دموکرات هستند و در انتخابات چند دوره اخیر مشاهده کرده‌ایم که بعضا نتیجه انتخابات با نتیجه نظر سنجی‌ها متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که دموکرات‌ها تعدادی از کرسی‌های خود را در مجلس نمایندگان از دست بدهند، گفت: در این ارتباط کاهش محبوبیت دولت بایدن نیز تاثیرگذار بوده است.
خدایی با اشاره به برخی از دلایلی که باعث کاهش محبوبیت بایدن در جامعه آمریکا شده است، افزود: بایدن تلاش کرد که با اتخاذ برخی از سیاست‌های اقتصادی وضعیت در آمریکا را به خصوص بعد از اتمام کرونا بهتر کند ولی جنگ اوکراین و افزایش قیمت سوخت تا حدودی بر روی این سیاست‌ها تاثیر گذاشت.
این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با اشاره به تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و مخالفت دولت عربستان با پیشنهاد واشنگتن مبنی بر اینکه اوپک پلاس اجرای این سیاست را یک ماه به تعویق بیندازد، گفت: تصمیم اوپک پلاس باعث افزایش قیمت سوخت در آمریکا خواهد شد و در این شرایط انتخاباتی این موضوع به نفع دموکرات‌ها نیست.
وی با اعتقاد بر اینکه به نظر می‌رسد یک ائتلافی بین پوتین و بن سلمان به وجود آمده که در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره دموکرات‌ها با شکست روبرو شوند و به نوعی جمهوری خواهان بتوانند کنگره را هدف بگیرند، تصریح کرد: در همین چارچوب این تحلیل وجود دارد که بن سلمان از طریق نفوذ خود در بازار نفت می‌خواهد بر روی سیاست‌های آمریکا تاثیرگذار باشد و این موضوع در درازمدت به نفع عربستان نخواهد بود و اگر دموکرات‌ها به پیروزی برسند کار عربستان تمام خواهد شد. عموما وقتی قدرت‌های کوچک بخواهند با قدرت‌های بزرگ بازی کنند احتمال شکست‌شان زیاد است.
این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کار برای بن سلمان جهت تعامل با آمریکا با توجه به سیاست در پیش گرفته سخت‌تر خواهد شد، ادامه داد: بهتر این بود که بن سلمان به این مسیر وارد نمی‌شد، چرا که عموما و بطور کلی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها دنبال چالش با عربستان نیستند