اجرای ویژه‌برنامه‌های ملی و آیینی نوروز و ماه رمضان در اصفهان رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان گفت: برنامه سمنوپزان در روزهای بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم اسفندماه، هم‌زمان با شب چهارشنبه‌سوری و همراه با آیین‌های پخت سمنو در عمارت هنرمند اصفهان برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،منصور قربانی ظهار کرد: […]

اجرای ویژه‌برنامه‌های ملی و آیینی نوروز و ماه رمضان در اصفهان

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان گفت: برنامه سمنوپزان در روزهای بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم اسفندماه، هم‌زمان با شب چهارشنبه‌سوری و همراه با آیین‌های پخت سمنو در عمارت هنرمند اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،منصور قربانی ظهار کرد: بیستمین نشست تخصصی دفتر هنرهای ملی و آئینی، بیستم اسفندماه در عمارت هنرمند اصفهان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی این نشست در رابطه با رسوم پیشواز بهار و عید نوروز، همچنین ماه مبارک رمضان بحث و تبادل نظر خواهد شد.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه «مهدی ابوالحسنی» سخنران این نشست تخصصی است، افزود: وی در این نشست در رابطه با آئین‌های قدیمی و ویژه این ایام به‌ویژه آئین‌های پیشواز عید و بهار طبیعت سخن خواهد گفت.

وی با بیان اینکه دوره‌ها و نشست‌های کاربردی برای آشنایی فعالان و علاقه‌مندان برای اجرای بهتر برنامه‌ها در این ایام طراحی شده است، اظهار کرد: آسیب‌شناسی برپایی مراسم و مباحث هویتی در کنار آشنایی با نحوه برگزاری آئین‌های مشابه در گذشته ازجمله مسائلی است که در این نشست‌ها بررسی و واکاوی می‌شود.

اجرای ویژه برنامه‌های ملی و آیینی نوروز و ماه رمضان در اصفهان

قربانی تاکید کرد: اینکه اصالت‌ها و هویت‌ها در برپایی این دست برنامه‌ها چه چیزهایی بوده و چه تأثیری می‌تواند در روابط فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، از موضوعات مورد نظر و قابل بحث در این نشست‌ها است.

وی به ویژه‌برنامه‌های عید نوروز و بهار طبیعت توسط دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی اشاره کرد و گفت: برنامه سمنوپزان روزهای بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم اسفندماه همزمان با شب چهارشنبه سوری و همراه با آئین‌های آن در عمارت هنرمند خیابان ابن‌سینا برگزار می‌شود.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان ادامه داد: شاهنامه‌خوانی، قاشق‌زنی و دیگر آئین‌های باستانی و مذهبی مرتبط با سمنوپزان در کنار شاهنامه‌خوانی در این دو روز اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: این برنامه آئینی، عمومی است و همه اقشار می‌توانند در آن حضور یابند، شماری از مسئولان هم در این دو روز حضور خواهند داشت.

قربانی اجرای شبه‌مضحکه در ایام نوروز، بهاریه‌خوانی، اجرای مبارک و خیمه‌شب‌بازی را از دیگر برنامه‌های متنوع دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان در ایام بهار و ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

شایان ذکر است، مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان، از مراکز تابعه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که در عمارت هنرمند این شهر در خیابان ابن‌سینا، واقع شده است