کردستان جزو شاخص‌ترین استان‌های کشور از حیث تعدد بناهای تاریخی است مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: کردستان از حیث تعدد بناها و اماکن تاریخی، جزو شاخص‌ترین استان‌ها در سطح کشور است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ جمشید جعفرپور روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد‌ ماه بازدید از عمارت خسروآباد و […]

کردستان جزو شاخص‌ترین استان‌های کشور از حیث تعدد بناهای تاریخی است

مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: کردستان از حیث تعدد بناها و اماکن تاریخی، جزو شاخص‌ترین استان‌ها در سطح کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ جمشید جعفرپور روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد‌ ماه بازدید از عمارت خسروآباد و اقامتگاه سنتی سیمین در شهر سنندج، اظهار کرد: یکی از شاخص‌ترین و برجسته‌ترین نمودهای فرهنگی و تاریخی هر کشوری آثار تاریخی و فرهنگی آن است.
مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با بیان اینکه استان کردستان دارای بناها و آثار تاریخی فراوان و شاخصی است، افزود: بهره‌گیری از این قابلیت‌ها می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی در منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.
او عنوان کرد: ضرورت دارد حفظ و احیاء بناهای تاریخی و همچنین توسعه صنعت گردشگری این استان به‌دلیل هم‌مرز بودن با کشورعراق و جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی بیش از پیش مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
جعفرپور بر معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و حفاظت از آنها تاکید کرد و یادآور شد: هویت تاریخی متعلق به عموم مردم و همه نسل‌هاست و ضرورت دارد که برای آیندگان نیز حفظ و حراست شود.
حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی در اولویت است
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی ملموس و ناملموس را جزو اولویت‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

یعقوب گویلیان، گفت: این استان دارای ظرفیت‌های غنی و منحصر‌به‌فرد تاریخی و گردشگری است که همواره مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه بنا‌های تاریخی کردستان بیانگر هویت، اصالت و پیشینه فرهنگی و تمدنی این استان است، اظهار کرد: عمارت خسرو‌آباد یکی از بناهای تاریخی و باشکوه کردستان است که با معماری خاص خود همچون نگینی در شهر سنندج می‌درخشد.
او یکی از زیرساخت‌های رونق گردشگری شهری و روستایی در استان را توسعه اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی عنوان کرد و افزود: «خوشبختانه در این راستا اقدامات مهمی برای رونق گردشگری پایدار در استان انجام شده است.
گویلیان بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۶ میلیارد تومان برای احیای بناهای تاریخی استان هزینه شد و در سال‌جاری نیز چند بنای مهم و شاخص استان مرمت و بازسازی می‌شود.
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، یادآور شد: امید است با احیای بناهای تاریخی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری، زمینه جذب گردشگر در استان بیش از پیش فراهم شود.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان