آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با کشورهای مستقل مورد تاکید بود و سفرم به نیکاراگوئه در همین راستا است، گفت: اگر در همه دنیا به اراده و خواست ملت‌ها احترام گذاشته شود و قدرت‌های سلطه‌گر در مقابل رای ملت‌ها خودکامگی نشان ندهند، شرایط در […]

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با کشورهای مستقل مورد تاکید بود و سفرم به نیکاراگوئه در همین راستا است، گفت: اگر در همه دنیا به اراده و خواست ملت‌ها احترام گذاشته شود و قدرت‌های سلطه‌گر در مقابل رای ملت‌ها خودکامگی نشان ندهند، شرایط در دنیا متفاوت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه در چهارمین روز از سفر پنج روزه خود به آمریکای لاتین در مراسم امضای اسناد همکاری بین تهران و ماناگوا در ونزوئلا، افزود: خرسندم که امروز در آمریکای لاتین و نیکاراگوئه هستم و از دعوت دانیل اورتگا تشکر و به قهرمانان ملی آمریکای لاتین به ویژه این کشور ادای احترام می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با کشورهای مستقل مورد تاکید بود و سفرم به این کشور در همین راستاست.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اراده مردم و ملت‌ها همواره مورد احترام ما بوده است، افزود: معتقدیم اگر در همه دنیا به اراده و خواست ملت‌ها احترام گذاشته شود و قدرت‌های سلطه‌گر در مقابل رای ملت‌ها خودکامگی نشان نداده و اجازه دهند که رای و اراده مردم تحقق یابد، شرایط در دنیا متفاوت خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: اما متاسفانه امروز نظمی ناعادلانه در دنیا حاکم است و نظام سلطه با فراموشی خدا و خود به دیگران ظلم روا می‌دارد و جلوی تحقق اراده ملت‌ها را می‌گیرد.

رئیس جمهور گفت: همه ظلم‌ها به خاطر آن است که انسان‌هایی با بی توجهی به آنچه که اراده خداوند و با بی توجهی به آنچه اقتضای عدالت است، در نظم جهانی و با بی توجهی به آگاهی حقیقی ملت‌ها دست به ظلم و ستم می‌زنند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: لشکرکشی یکی از ابزارهای آنهاست و تهدید و تحریم روی دیگر سکه است اما مقاومت ملت‌ها استقلال طلبی و آزادی خواهی و عدالت خواهی آنها را منفعل می‌کند و به عقب می‌راند.

رئیس جمهور گفت: کاری که امروز آمریکای لاتین در بسیاری از کشورهای این منطقه انجام شده، مقاومت، صبر و ایستادگی در مقابل نظام سلطه و زیاده خواهی‌های آمریکا و طرافدران این کشور است.

ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر بسیار مهم است

آیت‌الله رئیسی در ادامه اظهارکرد: حتما شرایط و نظم جهانی به نفع جریان مقاومت و کشورهای مستقل رقم خواهد خورد. ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر بسیار مهم است. اعتماد بین کشورهای آمریکای لاتین و دیگر کشورها در مناطق مختلف جهان با یکدیگر می‌تواند اتحادی را ایجاد کند که هم تحریم‌ها را خنثی کند و هم برظرفیت این کشورهای مستقل بیافزاید.

وی همچنین به مذاکرات وزرای دو کشور ایران و نیکاراگوئه و امضا اسناد اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات برای رسیدن به نوع تبادل ظرفیت‌ها و استفاده از امکانات دو کشور برای ارتقا سطح روابط به تفاهم‌هایی رسیدند که اهم این تفاهم‌ها برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.‌ تفاهم دیگر موضوع تبادل تجربیات دو کشور در علم و فن آوری است.

رئیس جمهور گفت: ایران با وجود تهدیدها و تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه علم و فن‌آوری داشته به طوری که می‌توان امروز ایران را ایران پیشرفته و فن آور معرفی کرد و ما آمادگی به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان با کشورهای دوست خود هستیم. پس یکی از حوزه‌های دیگر همکاری بین ایران و نیکاراگوئه حوزه علمی و فن‌آوری است.

آیت‌الله رئیسی گفت: یکی از همکاری‌های جمهوری اسلامی را با کشورهای دوست، همسایه و منطقه را صدور خدمات فنی مهندسی تعریف کردیم. نیروهای مجرب و کارآزموده‌ای هستند که می‌توانند در کشورها نقش بسیار مهمی در جهت گره گشایی از مسایل فنی و مهندسی در حوزه‌های مختلفی داشته باشند. حوزه خدمات بهداشتی و درمانی و حوزه سلامت یکی دیگر از حوزه‌هایی است که برای همکاری بین این دو کشور تفاهمی شکل گرفت.

رئیس جمهور گفت: گام‌های بلندی را جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت برداشته و تجربیات خوب و نیروهای ارزشمندی بویژه در حوزه دارو انجام گرفته که می‌تواند موضوع تبادل تجربیات و طرفیت‌های بین ما و نیکاراگوئه و کشورهای دوست باشد.

آیت‌الله رئیسی در پایان از اورتگا و دولت نیکاراگوئه به خاطر میزبانی خوبشان تقدیر و از وی برای سفر به تهران دعوت کرد.