چاپ کتاب «مورس» و «موقوفات پهلوی» با همت موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور مدیر موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور گفت: «موقوفات پهلوی» به نویسندگی حبیب مهرجو و «مورس» به نویسندگی زهره سادات فرقانی توسط مؤسسۀ فرهنگی‌هنری مشکات نور چاپ و روانه بازار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ سعید الفتی با […]

چاپ کتاب «مورس» و «موقوفات پهلوی» با همت موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور

مدیر موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور گفت: «موقوفات پهلوی» به نویسندگی حبیب مهرجو و «مورس» به نویسندگی زهره سادات فرقانی توسط مؤسسۀ فرهنگی‌هنری مشکات نور چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ سعید الفتی با اشاره به انتشار کتاب «مورس» به همت موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور اظهار کرد: این موسسه با رویکرد تخصصی و متمایز در حوزه پژوهش، خاطرات، زندگینامه و مستندنگاری با انگیزه ارتقاء سطح دانش و بینش عمومی و اعتالی فرهنگ اصیل ایرانی و اسالمی و با اهداف ترویج و نشر ارزشهای دینی در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی و اشاعه فرهنگ ایثار فعالیتهای خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و مراقبت از فراموشی حوادث مهم گذشته و جلوگیری از انحراف تاریخ بیان کرد: این موسسه در راستای فرامین رهبر معظم انقالب به منظور روشنگری در خصوص تاریخ رژیم شاهنشاهی که متأسفانه امروز با هزینه های سنگین سعی در تطهیر جنایات این رژیم دارند، اقدام به انتشار کتاب «مورس» نموده است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور با اشاره به اینکه کتاب «مورس» در باره زندگی و خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب است، افزود:این کتاب به نویسندگی زهره السادات فرقانی با محوریت تمرکز برشکنجه و ظلم ساواک با هشت تن از مبارزین قبل از انقالب که در آن دوران دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفته اند میباشد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «مورس» سند محور است، تصریح کرد: این کتاب با استناد به اسناد و مدارک باقیمانده در «کمیته ضد خرابکاری ساواک» میباشد و نویسنده خود با تحقیق و پژوهشهای میدانی و مصاحبه
با افراد، تالش داشته تا مطالب مستند و دقیق بیان شوند.

الفتی با اشاره به شرایط موجود و جابجایی ظالم و مظلوم و تطهیر اقدامات سازمان امنیت و رژیم شاهنشاهی توسط دشمنان توصیه کرد: مطالعه این کتاب را به همه گروههای سنی و باألخص دهه هشتادیها توصیه میکنم تا با اقدامات این ساواک و رژیم شاهنشاهی بیشتر آشنا شوید، رژیمی که حقوق بشر در آن به هیچ عنوان رعایت نمیشد و زندانیان از کمترین حقوق اجتماعی در زندانهای ساواک برخوردار بودند.

زهره سادات فرقانی نویسنده کتاب «مورس» در گفت گو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران اظهار کرد: با مطالعه این کتاب، این خواننده است که مرز بین تاریکی و روشنایی، اسارت و آزادی را میشناسد و به یقین میرسد که آنچه در فضای مجازی برای تطهیر رژیم شاهنشاهی و باألخص سازمان اطالعات و امنیت کشور یا همان ساواک بیان میشود،حقیقت محض نیست و باید به منابع و اسناد موثق مراجعه کند تا به حقایق دست یابد.


زهره سادات فرقانی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی که کار نویسندگی را با نگارش کتاب «ترم عاشقی» با موضوع زندگینامه شهدای دانشجوی دانشگاه خوارزمی از سال۱۳۹۴ شروع کره است، در ورزهای اخیر کتاب جدیدش با عنوان «مورس» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

فرقانی در رابطه با چرایی نگارش کتاب «مورس» گفت:زمانی که نگارش این کتاب در بهمن ماه سال۱۴۰۰ از طرف موسسه «هادی مشکات نور» به بنده پیشنهاد شد، برایم بسیار تازگی داشت زیرا بیشتر فعالیتم در حیطه دفاع مقدس و زندگینامه شهدا بود، البته سه سال قبل از آن یعنی در سال۱۳۹۷ برای دریافت اسناد یکی از شهدا به نام «شهید محمدعلی مهدوی» به موزه رفته بودم اما هرگز فکر نمیکردم زمانی روایتگر زندگی و رنج انسانهایی باشم که روزگاری برای رهایی از چنگال ظلم مبارزه کرده بودند، حتی تصور دیدار بدون واسطه با آنان را نداشتم!
وی با اشاره به اینکه شروع پژوهشها به منظور تأمین محتوای کتاب «مورس» از بهمن ماه ۱۴٠٠ بوده است، اظهار کرد: پس از پذیرفتن این پروژه به عنوان نویسنده و پژوهشگر برای تحقیقات میدانی قدم به حیاط موزه عبرت گذاشتم، در بدو ورود با درهای متعدد آهنی، طبقات، بندها و سلولهای تنگ و تاریک که تنها روزنهای از نور فضای آنجا را روشن کرده بود و فقط صدای جیکجیک گنجشکان به گوش میرسید، روبهرو شدم.

نویسنده کتاب «مورس» افزود: سلولهایی به ردیف سوار بر پشت ماری سیاه با چشمانی رنگ قرمز، در دل دالانها با سکوتی وهم آلود خفته بودند، با دستانم دیوارهایی را لمس کردم که روزگاری تنها سنگ صبور و شاهد اشکها، فریادها، ناله ها و مناجاتهای محبوسانی بودند که به جرم آزادی خواهی زندانی شده بودند. پس از بازدید و خروج از تونل زمان که تا مدتها بخشی از کابوسهای شبانهام بود، اما به رغم کابوسهای شبانهام انگیزهای در وجودم ایجاد شد تا در این مورد تحقیقات بیشتری انجام دهم.

وی با بیان اینکه نگارش و تدوین زندگی و خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقالب با محوریت تمرکز بر شکنجه و ظلم ساواک محور اصلی کتاب »مورس« است، گفت: برای رسیدن به اهداف و چشمانداز پروژه چندین جلسه تبادل نظر و پیشنهاد، پرسش و پاسخ با زندانیان سیاسی قبل از انقلاب که به عنوان راوی و راهنما برایبازدیدکنندگان بودند و حضور در محل موزه عبرت ایران انجام شد تا با عینیت یافتن و ملموس شدن موقعیت و محیط در فضای ذهنی نویسنده، روایت و انتقال مفاهیم به خوانندگان سهولت یابد.
فرقانی با اشاره به اینکه در کتاب«مورس» هشت نفر از مبارزین انقلاب روایت شکنجه های خود را بازگو کرده اند، اظهار کرد: کتاب مورس توسط انتشارات نشر رأی نو منتشر شده و شامل هشت فصل است و هر فصل این کتاب مربوط به روایتهای یکی از روایان است که در باره مبارزات و سختی و شکنجه هایی که در این راه متحمل شدهاند، سخن گفتهاند.
وی در باره نحوه پژوهش و تحقیق خود عنوان کرد: این کتاب با روش مصاحبه بر مبنای پرسش و پاسخ تحقیقات میدانی و کتابخانهای استناد به مدارک و اسناد موجود، روزنامه های اطالعات و کیهان منتهی به روزهای پیروزی انقلاب دیدن فیلمهای اعترافات «بهمن نادری پور معروف به تهرانی» در دادگاه انقلاب و حوادث کشور در سال ۱۳۵۷ تهیه و تنظیم شده است.
نویسنده کتاب «مورس» با تأکید بر اینکه با مطالعه این کتاب، ذهن جستجوگر مخاطب به این نتیجه میرسد که تاریخ همیشه در حال تکرار است، اظهار کرد:درواقع با مطالعه این کتاب، این خواننده است که مرز بین تاریکی و روشنایی، اسارت و آزادی را می شناسد و بهیقین میرسد که آنچه در فضای مجازی برای تطهیر رژیم شاهنشاهی و باألخص سازمان اطالعات و امنیت کشور یا همان ساواک بیان میشود، حقیقت محض نیست و باید به منابع و اسناد موثق مراجعه کند تا به حقایق دست یابد.

حبیب مهرجو نویسنده کتاب «موقوفات پهلوی» متولد ۱۳۶۲ دانش‌آموختۀ رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری است.



حبیب مهرجو نویسنده کتاب «موقوفات پهلوی» نیز ضمن تقدیر وتشکر از موسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور، تصریح کرد: این کتاب با حمایت خوب و مستمر مؤسسۀ فرهنگی‌هنری هادی مشکات نور با مدیریت جناب آقای سید سعید الفتی و توسط نشر محترم رای نو و با پیگیری جناب آقای ایمان خزاعی مسئول نشر رای نو در ماه جاری به چاپ رسید.


نویسنده کتاب «موقوفات پهلوی» گفت: این کتاب به بررسی بنیاد پهلوی به روایت اسناد پرداخته و تنها کتاب مستقلی است که دربارۀ بنیاد پهلوی چاپ شده است.


مهرجو روند کار مؤسسۀ مشکات نور را از دیدگاه خود تشریح کرد وگفت: هدف این مؤسسه تولید محتوای فرهنگی برای نوجوانان و جوانان است و در راستای همین هدف مخاطب در انتهای کتاب‌ «موقوفات پهلوی» سؤالاتی را مشاهده خواهد کرد که از متن کتاب استخراج شده و می‌توان برای آگاهی‌بخشی نوجوانان و جوانان در مدارس مختلف و حتی دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی ضمن مطالعه و پاسخ‌دهی به سؤالات آخر هر کتاب با عنوان مسابقه‌ و برای افزایش سطح آگاهی تاریخی دانش‌آموزان مدارس و پرسنل مؤسسات مختلف استفاده کرد.