ارز مسافرتی زائران عتبات سال گذشته ۳۰۰ دلاربود که امسال این مبلغ به ۵۰۰ دلار افزایش یافته است. اما زائران چگونه می‌توانند آن را دریافت کنند؟

 تخصیص ارز مسافرتی به زائران عتبات از موضوعاتی است که مخاطبان سامانه «فارس من» از امتناع آن گلایه دارند و معتقدند که مسؤولان مربوطه همکاری لازم را در این رابطه ندارند. (اینجا بخوانید)

دولت سال گذشته به صورت رسمی اختصاص ارز به زائران عتبات را مصوب کرد که یکی از دلایل گلایه زائران عتبات، بی‌اطلاعی از نحوه دریافت آن است؛ به طوری که بسیاری از زائران از چگونگی دریافت این ارز مطلع نیستند و کم‌تر زائری آن را دریافت می‌کند. بر همین اساس، در ادامه به نحوه دریافت ارز مسافرتی برای زائران عتبات می‌پردازیم.

افزایش ۲۰۰ دلاری ارز مسافرتی به زائران عتبات در سال جاری

سفر به عتبات به صورت زمینی و هوایی در حال انجام است و برای تشرف به این سفر معنوی نیاز به اخذ ویزا نیست. از سال گذشته ۳۰۰ دلار به زائران عتبات به عنوان ارز مسافرتی اختصاص پیدا کرد که امسال این مبلغ به ۵۰۰ دلار افزایش یافته است.

هم‌اکنون برای سفرهای هوایی به عتبات ارز مسافرتی اختصاص پیدا کرده است و زائران برای دریافت این ارز باید قبل از رفتن به سمت فرودگاه اقدام کنند؛ به طوری که زائران پس از اخذ بلیت پرواز، باید به یکی از شعب ارزی بانک ملت یا ملی مراجعه کرده و بلیت و همچنین اصل و کپی گذرنامه خود در اختیار داشته باشند و هزینه ارز مسافرتی را واریز کنند. 

اختصاص ارز مسافرتی به زائران با نرخ دلار صرافی

قیمت ارز مسافرتی بر اساس ارز متشکل (صرافی) که هم‌اکنون به قیمت حدود ۴۲ هزار تومان است، محاسبه می‌شود و زائران برای دریافت ۵۰۰ دلار باید حدود ۲۱ میلیون تومان واریز کنند. این امر در حالی است که قیمت ارز در بازار آزاد به بیش از ۵۴ هزار رسیده است.

پس از آن با حضور در فرودگاه و عبور از گیت بررسی گذرنامه، در یکی از شعب مستقر در فرودگاه‌ها یا باجه‌های موجود بانک ملی یا ملت، این ارز را دریافت کنند.

زائرانی که از تهران به عتبات مشرف می‌شوند، با توجه به اینکه همه پروازهای عراق از فرودگاه سلام صورت می‌گیرد، پس از ورود به فرودگاه و گذر از گیت بررسی گذرنامه، می‌توانند از طریق باجه‌های موجود، این ارز را دریافت کنند. ارز مسافرتی یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد. بنابراین، زائران امکان دریافت این ارز در هر سفر را ندارند.  

البته بیشتر افرادی که به صورت انفرادی عازم عتبات می‌شوند، ارز مسافرتی می‌گیرند که بهتر است مدیران کاروان‌ها هم به منظور بهره‌مندی زائران عتبات از این ارز، راهنمایی‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش فارس، از اواخر سال گذشته با تحقق وعده دولت مبنی بر حمایت از سفرهای زیارتی، هزینه این سفرها برای دفاتر زیارتی با ارز ۳۵ هزار تومانی محاسبه می‌شود. هم‌اکنون هزینه سفر عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت به صورت هوایی از ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هزینه سفر زمینی نیز از حدود ۶ تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.