شهردار اصفهان با بیان اینکه در رابطه با هویت شهر سه هدف را باید دنبال کنیم، گفت: نخست اینکه هویت شهر را صیانت، دوم هویت را تکمیل و سوم اگر جایی گرد و غباری بر چهره این هویت نشسته است را اصلاح و پیرایش کنیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی قاسم‌زاده امروز […]

شهردار اصفهان با بیان اینکه در رابطه با هویت شهر سه هدف را باید دنبال کنیم، گفت: نخست اینکه هویت شهر را صیانت، دوم هویت را تکمیل و سوم اگر جایی گرد و غباری بر چهره این هویت نشسته است را اصلاح و پیرایش کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی قاسم‌زاده امروز یکشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کلید واژه‌ای به عنوان هویت داریم که یکی از متعلقات آن هویت شهری است؛ علوم مختلف همچون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و معماری و شهرسازی و در بخشی علم فلسفه به این واژه و تعریف آن پرداخته‌اند.

وی افزود: در دید جامعه‌شناسی فصل امتیاز هویت، جدا کردن است، مانند هویت ایرانی که ما را از دیگر ملت‌ها جدا می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت پرداختن به شخصیت شهرها تصریح کرد: حوزه شهرسازی و معماری را درگیر کارهای اداری مانند صدور پروانه کردیم، از این‌رو فرصت ندارند به شهر به عنوان شخصیت نگاه کنند، البته این فرصت در اصفهان ایجاد شده است که گاهی شهر را از بالا نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارهای اداری باید الکترونیکی و هوشمند انجام و از اختیار افراد خارج شود، در این راستا شهرسازان می‌توانند به فکر هویت و شخصیت شهرها باشند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه از نگاه روان‌شناسان، هویت یعنی تصویر یکپارچه‌ای که فرد از خود یا یک شهر پیدا می‌کند، اظهار کرد: تصویری که دیگران از ما در ذهن خود دارند، همان هویت، شخصیت شهر یا فرد است؛ گاهی ما در کوچه و پس کوچه‌های شهر خود گم می‌شویم و فراموش می‌کنیم شهر یک شخصیت و یک هویت دارد، بنابراین هویت شهر یعنی تصویری یکپارچه‌ای که از شهر تشکیل می‌شود و این تصویر و هویت به مرور شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقد هستند در برابر هر موضوعی سه سوال درباره هستی‌شناسی، پیرامون چیستی، کیستی و هویت سنجی می‌توان پرسید، گفت: گاهی یک کلان روایت از شخصیت شهری و یا فردی ارائه می‌کنیم به‌طور مثال می‌گویم فلان فرد، انسان خیری است و این کلان روایت اساس قرار می‌گیرد، سپس بر اساس این کلان روایت، خرده روایت تعریف می‌کنیم.

شهردار اصفهان افزود: در این راستا شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز هر کدام کلان روایت خاص خود را دارند و این کلان روایت‌ها، خود را در استعاره‌ها نشان می‌دهد، همچنین هر محله‌ای از شهر برای خود کلان روایت و خرد روایت‌ها دارند.

وی تصریح کرد: بخشی از کتاب «روایت شهر» را شهرسازان و معماران می‌سازند و این رویه می‌تواند در تعارض با این کلان روایت یا به موازات آن باشد، به‌طور مثال اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای، کلان روایت اصفهان است.

معماری شهرها باید نشان دهد که شهر مذهبی، دینی یا فرهنگی است
قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم قصه‌هایی که تعریف می‌کنیم در تعارض کلان روایت‌های شهر نباشد، زیرا یک اقدام معماری و شهرسازی می‌تواند روایت یک محله را عوض کند، این در حالی است که ما نمی‌توانیم به جنگ روایت‌ها برویم و باید تدریجی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با پدیده‌هایی مانند هویت آشفته و هویت منفی روبه‌رو هستیم، گفت: هویت آشفته یعنی اینکه نشانه‌ها و علائم، معرف شخصیت شهر نباشد، این در حالی است که معماری نشانه‌ها باید به افراد مفاهیم و کلان روایت‌ها القا کند، به طور مثال معماری شهرها باید نشان دهد که این شهر مذهبی، دینی یا فرهنگی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه کلان روایت‌ها را ما خلق نمی‌کنیم، بلکه به مرور زمان و قرن‌ها خلق می‌شود، افزود: ما نمی‌توانیم هویت به شهرها بدهیم، بلکه ما سه هدف اصلی داریم نخست اینکه هویت شهر را صیانت، دوم هویت را تکمیل و سوم اگر جایی گرد و غباری بر چهره این هویت نشسته را اصلاح و پیرایش کنیم.

وی خطاب به مهمانان پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: اگر اشکالی در حوزه دید خودتان در شهر اصفهان می‌بینید، به مدیریت شهری انعکاس دهید، در واقع بیان مشکلات بهترین هدیه شما به شهر اصفهان است.