مهندسان نسل بعدی مبدل‌هایی را ساخته اند که از فناوری امواج هدایت‌شونده اولتراسونیک برای تشخیص ناهنجاری‌ در لوله‌ها استفاده می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد از نشتی قبل از شروع آن جلوگیری کنند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری ایرنا،موسسه تحقیقاتی ساوت وست (SwRI) در آمریکا نسل بعدی مبدل‌ها را ساخته است […]

مهندسان نسل بعدی مبدل‌هایی را ساخته اند که از فناوری امواج هدایت‌شونده اولتراسونیک برای تشخیص ناهنجاری‌ در لوله‌ها استفاده می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد از نشتی قبل از شروع آن جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری ایرنا،موسسه تحقیقاتی ساوت وست (SwRI) در آمریکا نسل بعدی مبدل‌ها را ساخته است که از فناوری امواج هدایت‌شونده اولتراسونیک برای تشخیص ناهنجاری‌ها در لوله‌ها استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد از نشت قبل از شروع آن جلوگیری کنند. این دستگاه که از فناوری حسگر مغناطواستریکتیو (MsS) ساخت این موسسه استفاده می‌کند، در کنفرانس سالانه انجمن آزمایش‌های غیرمخرب آمریکا (ASNT) در نشویل، تنسی که از ۳۱ اکتبر تا سوم نوامبر برگزار می شود، به نمایش گذاشته خواهد شد.

سرگئی وینوگرادوف، مهندس این شرکت که این فناوری را با کمک سایر همکاران خود ابداع کرده است، گفت: خوردگی خط لوله که به نشتی منجر می شود، بسیار رایج است. در حال حاضر فقط چند روش برای تشخیص عیوب لوله قبل از بروز نشتی وجود دارد. اغلب، لوله پس از وقوع نشتی تعمیر و بازرسی مجدد می شود. این فناوری جدید می تواند به طور مداوم وضعیت لوله را کنترل و از نشتی جلوگیری کنداین فناوری با نام طوقه مبدل مغناطیسی (MsT) ابتدا توسط این موسسه تحقیقاتی در سال ۲۰۰۲ ابداع شد. نسخه به روز شده آن دارای یک طراحی صاف و نازک است که به آن اجازه می دهد در لوله ها در فضاهای تنگ استفاده شود و می تواند تا ۴۰۰ درجه فارنهایت گرما را تحمل کند. طراحی جدید و قطعه‌بندی‌شده این فناوری همچنین دارای هشت حسگر است که امکان تشخیص دقیق‌تر خوردگی لوله را به مبدل می دهد.

در این فناوری از حسگرهای مغناطواستریکتیو استفاده می کند که امواج هدایت شده را تولید و دریافت می کند. این تکنیک به امواج اجازه می دهد مسافت های طولانی را با اتلاف انرژی کمی طی کنند. در برخی موارد، صدها متر را می توان از یک محل بازرسی کرد، اگرچه موانعی مانند اتصالات به یک حسگر اضافی نیاز دارندوینوگرادوف گفت: به جای استفاده از یک حسگر برای پوشش کل محیط لوله که تنها امکان اندازه گیری موقعیت محوری یک نقص را فراهم می کند، اکنون هشت حسگر در مبدل داریم. هر یک از حسگرها به طور مستقل به الکترونیک متصل هستند تا همه سیگنال‌های موج هدایت‌شونده ممکن را بتوان به دست آورد. الگوریتم‌ها این اطلاعات را برای شناسایی و مکان‌یابی بهتر ناهنجاری از نظر محوری و محیطی ترکیب می‌کنند و افزایش خوردگی را می‌توان با بررسی مجموعه ها داده‌ها در طول زمان کنترل کرد.

این فناوری می تواند داده ها را از طریق یک واحد فرستنده بی سیم یا از طریق یک اتصال سیمی به یک ترمینال راه دور ارسال کند. این فناوری در درجه اول برای خطوط لوله انتقال نفت و گاز طراحی شده است تا از نشت های پرهزینه و آسیب زا قبل از شروع آنها جلوگیری کند. با این حال، این فناوری چندکاربردی است و برای سایر لوله‌های صنعتی مانند آب، گرمایش یا کارخانه‌های شیمیایی، مورد استفاده قرار گرفته است.