یک تحلیلگر آلمانی معتقد است مردم آفریقا از استعمار غربی‌ها خسته شده اند و اکنون به دنبال استقلال و رهایی از تسلط غربی‌ها هستند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آمریکا و متحدانش در آفریقا به ویژه فرانسه، سال هاست که از کودتا‌های نظامی برای تحکیم قدرت خود در قاره آفریقا و منابع آن استفاده […]

یک تحلیلگر آلمانی معتقد است مردم آفریقا از استعمار غربی‌ها خسته شده اند و اکنون به دنبال استقلال و رهایی از تسلط غربی‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آمریکا و متحدانش در آفریقا به ویژه فرانسه، سال هاست که از کودتا‌های نظامی برای تحکیم قدرت خود در قاره آفریقا و منابع آن استفاده می‌کنند. در این راستا در هفته‌های اخیر شاهد کودتای نظامی در نیجر و برکناری دولت دست نشانده غربی‌ها در این کشور بودیم. بسیاری این اتفاق در این کشور آفریقایی را تلاش مردم این قاره برای رهایی از قرن‌های استعمار می‌دانند.

از این رو برای روشن شدن ابعاد بیشتری از این کودتای نظامی و تحولات نظامی پس از آن باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی کرده با  «مایکل بروک» ، فعال سیاسی از آلمان که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

-دلیل قرن‌ها استعمار قاره آفریقا توسط آمریکا و متحدانش چیست؟

مایکل بروک: آمریکا و متحدانش مدعی هستند که دموکراسی و آزادی را در آفریقا به ارمغان آورده اند، اما در واقع به دنبال به دست آوردن جای پایی در این قاره هستند. آخرین موج بزرگ کودتا‌های نظامی یا انقلاب‌ها در حدود سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در کشور‌های شمال آفریقا بود. آن‌ها از تغییر رژیم در تونس، الجزایر و مصر حمایت کردند. آن‌ها در لیبی هم همین کار را کردند، اما تغییر رژیم در یک انقلاب شکست خورد، بنابراین از ناتو برای حمایت از گروه‌های شبه نظامی در لیبی استفاده کردند. این یک “دروغ” است که کشور‌های غربی برای مردم آفریقا می‌جنگند یا برای این قاره توسعه می‌آورند آن‌ها فقط برای قدرت بلوک غرب و منابع می‌جنگند اما در رسانه‌های جریان اصلی، آن‌ها سعی می‌کنند جنگ‌های خود را به عنوان مبارزه برای آزادی و برای صلح نشان دهند.

-چرا قاره آفریقا قرنهاست برای غربی‌ها از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟

مایکل بروک: آفریقای مرکزی یک منطقه واقعاً مهم برای بسیاری از منابع مورد نیاز استراتژیک در جهان است – به عنوان مثال، فرانسه به اورانیوم نیجر و همچنین نفت، زغال سنگ و طلا نیاز دارد. آن‌ها می‌خواهند دسترسی به کشور‌هایی مانند نیجر را حفظ کنند تا بتوانند تعیین کنند چه کسی مواد معدنی را از این کشور استخراج می‌کند. آمریکا ترس زیادی دارد که کنترل قاره آفریقا را از دست بدهد. اگر استقلال نیجر موفقیت آمیز باشد و کودتای نظامی خنثی نشود، این کشور سومین کشور در منطقه خواهد بود که طرف‌های سیاسی را تغییر می‌دهد. کشور‌های آفریقایی به ویژه نیجر از استعمار غرب خسته شده اند و به دنبال استقلال و حاکمیت سیاسی مستقل هستند. در پایتخت نیجر یعنی نیامی، حامیان کودتای نظامی پرچم‌هایی از روسیه را به نمایش گذاشتند. این نمادی از اعتماد به نفس جدید آفریقایی است که دیگر نیازی به حمایت کشور‌های غربی ندارند و شرکای جدیدی را برای خود انتخاب کرده است.

-ترس اصلی غرب در مورد آفریقا در دنیای امروز چیست؟

مایکل بروک: پس از قرن‌ها برده داری، کشور‌های غربی مستعمرات خود را تأسیس و سعی کردند آن‌ها را با سرزمین مادری خود پیوند دهند. آفریقا از موقعیت جغرافیایی مهمی برای جهان، بین قاره‌ها برخوردار است. زمانی که کشور‌های آفریقایی خود را از نفوذ غرب رها کنند، اتحاد‌های جدیدی با کشور‌های آسیایی ایجاد خواهد شد و این می‌تواند برای بسیاری از منافع غربی‌ها که سال‌ها برای آن‌ها جنگیده و بسیاری را کشته اند، خطرناک باشد. این یک خطر بزرگ برای کشور‌های ناتو نیز خواهد بود زیرا رویای آمریکا برای داشتن قدرت در سراسر جهان سرانجام از بین خواهد رفت. این یک دوره سیاسی جدید است و مردم آفریقا می‌خواهند در کشور‌های خود قدرت مستقل داشته باشند. آن‌ها دیگر نمی‌خواهند که وطنشان به عنوان زمین بازی برای منافع کشور‌های غربی مورد استفاده قرار گیرد.

مایکل بروک، خبرنگار، تحلیلگر و فعال سیاسی مستقر در برلین آلمان است. او در زمینه تلاش‌های ضداستعماری در نقاط مختلف جهان، مبارزات گروه‌های مقاومت و تلاش برای نابودی گروه‌های تروریستی مختلف در نقاط مختلف دنیا تحقیقات زیادی انجام داده و مقالات و یادداشت‌های زیادی از وی در رسانه‌های جهانی منتشر شده است. او از جمله فعالان ضداستعمار در بین خبرنگاران اروپایی است