هیچ گونه شواهدی مبنی بر فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی وجود ندارد مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: پدیده فرونشست به حرم رضوی نرسیده و هیچ شواهدی وجود ندارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد علی انواری مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و […]

هیچ گونه شواهدی مبنی بر فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی وجود ندارد

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: پدیده فرونشست به حرم رضوی نرسیده و هیچ شواهدی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد علی انواری مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: پدیده فرونشست برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ در منطقه قاسم آباد مشهد مشاهده شد که از آن زمان موضوع به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت.

او افزود: هم اینک در نزدیکی مشهد، دشت‌های مشهد و نیشابور در معرض فرونشست قرار گرفته اند که این پدیده در منطقه شمال شرق مشهد، محدوده بلوار شاهنامه تا نزدیکی گلمکان وجود دارد، نیروگاه گازی فردوسی و نیروگاه دیزلی مشهد هم در معرض فرونشست قرار گرفته اند.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی ادامه داد: بیمارستان طالقانی تا منطقه پلیس راه و امتداد جاده چناران – قوچان در معرض فرونشست قرار دارند که دلیل اصلی این فرونشست‌ها برداشت ناصحیح از آب‌های زیرزمینی دشت مشهد است.

انواری بیان کرد: مرکز این فرونشست در نزدیکی ایستگاه تقویت فشار ناحیه چهار خط انتقال گاز (فاز شهید باقری) واقع در شرق بلوار شاهنامه است که این موضوع شرکت گاز را نیز هوشیار کرده است، اما اطمینان داده اند که مراقب تاسیسات هستند.

او تصریح کرد: فرونشست فقط به لوله‌های گاز ختم نمی‌شود، بلکه باعث ایجاد ترک‌های بزرگ در زمین شده که این موضوع در راه آهن مشهد – نیشابور اتفاق افتاده و فرونشست به این بخش نیز رسیده است.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی تاکید کرد: فرونشست عواقب زیادی نیز دارد، باعث ایجاد ترک‌های بزرگ در زمین می‌شود که دیگر قابل آبیاری یا کشاورزی نیست، فروچاله‌های عمیقی نیز ایجاد می‌کند، هر تاسیساتی که در دشت مشهد قرار دارد در معرض فرونشست قرار گرفته است.

انواری اظهار کرد: ایستگاه‌های دائمی GPS توسط سازمان نقشه برداری کشور در پهنه استان خراسان رضوی گسترده و نصب شده است و این ایستگاه‌ها به طور دائم اطلاعات مربوط به فرونشست‌ها را ذخیره می‌کند و در پایان هر شبانه روز این اطلاعات به سایت منتقل و پردازش می‌شود و نتیجه این پردازش‌ها در قالب نموداری تحت عنوان “نمودار سری زمانی موقعیت” جمع بندی می‌شود.

او افزود: سازمان نقشه برداری و سایر سازمان‌های متولی فرونشست‌ها را فقط از طریق ایستگاه‌های GPS برآورد نمی‌کنند، بلکه یک سری پردازش‌های ماهواره‌ای نیز دریافت می‌کنند.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع پدیده فرونشست جدی است، اما هنوز به حرم مطهر رضوی نرسیده و ایستگاه دائمی GPS در اطراف حرم مستقر شده و این موضوع را دائما پایش می‌کند و فرونشست این منطقه به همین روش به طور مستمر پایش می‌شود.