کنفرانس علمی و همایش سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی در کردستان برگزار می‌شود رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از برگزاری کنفرانس علمی، برنامه تفریحی گردشگری و همایش سرمایه‌گذاری و میز توت‌فرنگی در سنندج خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ پیمان اسکندری در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت‌فرنگی در سنندج اظهار داشت: کنفرانس علمی […]

کنفرانس علمی و همایش سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی در کردستان برگزار می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از برگزاری کنفرانس علمی، برنامه تفریحی گردشگری و همایش سرمایه‌گذاری و میز توت‌فرنگی در سنندج خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ پیمان اسکندری در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت‌فرنگی در سنندج اظهار داشت: کنفرانس علمی توت‌فرنگی برای اوایل خردادماه امسال در دانشگاه برگزار می‌شود که جدای از مهمانان وزارتخانه جهاد کشاورزی، تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور و اقلیم کردستان نیز حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان جهادی کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: کردستان در ایران رتبه اول توت‌فرنگی دارد و این برنامه به معرفی بیشتر آن کمک خواهد کرد.

اسکندی اضافه کرد: از آنجایی که کردستان و خاصتا سنندج قطب تولید توت‌فرنگی در کشور است، قرار شد  اداره‌کل میراث فرهنگی بروی عنوان پایتخت توت فرنگی برای سنندج اقدام کند.

وی در ادامه به جشن توت‌فرنگی شیان اشاره کرد و گفت: اگرچه این برنامه به صورت یک تقویم محلی درآمده است امسال باید بیشتر کمک کنیم که برنامه شیان به دلیل وجود مهمانان داخلی و خارجی منظم‌تر و در فضایی بزرگتر برگزار شود.

اسکندری در ادامه گفت: ما به دنبال برگزاری یک همایش تجاری، سرمایه‌گذاری و میز توت‌فرنگی در استان هم هستیم که با مشارکت اتاق بازرگانی و صنعت و معدن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول یک هفته برگزاری این برنامه‌ها، می‌طلبد سیمای سنندج رنگ و بوی توت‌فرنگی به خود بگیرد که فضا به سمت شادی و شعف برود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: شعار امسال هم که بخش تولید مخاطب اصلی آن است تلاش خواهیم کرد با جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، تولید بخش کشاورزی در استان را بالا ببریم.

وی خواستار همکاری سازمان میراث فرنگی برای ثبت برند توت‌فرنگی کردستان، دانشگاه کردستان برای علمی‌کردن توت‌فرنگی و اتاق بازرگانی برای برپایی میز توت‌فرنگی ایران در کردستان شد که همه این اقدامات در افزایش تولید و رونق اقتصاد استان تاثیرگذار خواهد بود.

توت فرنگی برند کردستان است و باید برای ثبت این برند به جد اقدام کرد


حسن عسکری فرماندار سنندج نیز در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت فرنگی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها، مشخص شدن اهداف اصلی است که بیش از هر چیز اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه آورده اقتصادی از مهم‌ترین اهداف همایش سرمایه‌گذاری کشاورزی با محوریت توت فرنگی در سنندج است، خاطرنشان کرد: دنبال این هستیم که با برگزاری این همایش انتفاع و خیر اقتصادی نصیب مردم شود.
فرماندار سنندج افزود: موضوع آموزش از نکات بسیار مهمی است که باید در قالب این همایش و جشنواره به صورت ویژه به آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: انجام کارهای توجیهی در مورد اهمیت توسعه گلخانه‌ و بهره‌گیری از ظرفیت افراد متخصص و تاثیرگذار در پرداختن به تاثیرات توسعه گلخانه‌ در رونق اقتصاد کشاورزان باید در برنامه‌ریزی برگزار کنندگان همایش دیده شود.
وی با تاکید براینکه برگزاری این جشنواره در نهایت باید در افزایش میزان تولید محصول توت فرنگی از نظر کمی و کیفی تاثیرگذار باشد، اذعان کرد: استفاده از ظرفیت و توان علمی و دانشگاهی در رونق محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد و برگزاری این همایش با محور جامعه دانشگاهی می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف کمک کند.
عسکری اذعان کرد: صنایع تبدیلی و توسعه این بخش از دیگر نکات مهمی است که باید به صورت ویژه دنبال شود در این مقوله ضعف‌هایی داریم که جبران آنها نیازمند کار جهادی است.
وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد، گفت: ایجاد نشاط اجتماعی و شور و شوق در برگزاری این همایش به صورت خاص مد نظر قرار گیرد.
فرماندار سنندج افزود: ثبت رقم توت فرنگی به نام کردستان قبل از اینکه جای دیگر آن را به نام خود ثبت کند از همین امروز باید دنبال شود.
وی با بیان اینکه در ورودی شهر سنندج المان توت فرنگی نصب شود، گفت: المان خاصی در مسیر کامیاران نداریم و این نقطه بهترین مکان برای نصب المان توت‌فرنگی است.
شهرداری آمادگی کمک به برندسازی توت‌فرنگی دارد/فضاسازی شهری به معرفی توت‌فرنگی سنندج کمک می‌کند



سیدانور رشیدی در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت فرنگی در سنندج اظهار کرد: رونق اقتصادی در هر جامعه نقش بسزایی در توسعه سایر بخش ها و حوزه ها و ارتقای سطح رفاه جامعه دارد.
وی با بیان اینکه توجه به ظرفیت‌ها در هر نقطه‌ای نقش مهمی در رونق اقتصادی دارد، گفت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه و رشد اقتصادی استان است نیازمند نگاه ویژه‌ای است.
شهردار سنندج اضافه کرد: استان کردستان و خاصتا شهر سنندج در دو بخش کشاورزی و صنعت گردشگری در ظرفیت‌های بالایی دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نفع رونق اقتصادی و ارتقای سطح رفاهی جامعه بهره گرفت.
رشیدی در ادامه به ظرفیت شهر سنندج در تولید توت‌فرنگی گریزی زد و گفت: اینکه کردستان به عنوان قطب تولید توت فرنگی در کشور شناخته شده است شهر سنندج با تولید حدود ۳۷ هزار تُن از این محصول سهم قابل توجهی در دستیابی به این جایگاه داشته است.
وی افزود: رونق بیشتر تولید محصولات کشاورزی و خاصتا توت فرنگی در سنندج می‌تواند در اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری تاثیرگذار باشد.
شهردار سنندج گفت: کردستان و خاصتا شهر سنندج به برند تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند توت فرنگی در کشور تبدیل شده است که فضاسازی‌های شهری در این خصوص به معرفی و ارتقای هرچه بیشتر این جایگاه کمک خواهد کرد.
رشیدی معرفی بیشتر این محصول با انجام محتواهای هنری را ضروری خواند و افزود: این کار می‌تواند به رونق گردشگری در شهر سنندج کمک کند.
وی اضافه کرد: شهرداری سنندج آمادگی هرنوع همکاری در راستای برگزاری همایش سرمایه‌گذاری کشاورزی با محوریت توت فرنگی در سنندج در حد توان و ظرفیت‌هایی موجود دارد.
وی فضاسازی شهری با نصب المان و تولید و توزیع محتواهای هنری در راستای معرفی این محصول را ضروری دانست و گفت: ۱۰ روز قبل از برگزاری این جشنواره باید به صورت گسترده محتواهای رسانه‌ای تولید و از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها توزیع شود.
شهردار سنندج افزود: در ورودی و خروجی شهرها می‌توانیم با نصب المان از یک محصول کشاورزی به نوعی برندسازی کنیم.
وی با بیان اینکه محتواهای رسانه‌ای در مورد محصول توت فرنگی را نباید به داخل استان خلاصه کنیم، گفت: اطلاع رسانی در مورد خاص بودن توت فرنگی کردستان با محصولی که در سایر نقاط تولید می‌شود از طریق تولید محتواهای رسانه‌ای و استفاده از زبان هنر باید در دستور کار کمیته برگزاری همایش سرمایه‌گذاری کشاورزی با محوریت توت فرنگی قرار گیرد.
شهردار سنندج ضمن تقدیر از رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در برنامه‌ریزی برگزاری این همایش گفت: با اطلاع‌رسانی این همایش در سطح گسترده‌ای و علی‌الخصوص در تهران می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذار داشته باشد و در نتیجه به رونق اقتصادی و اشتغال در استان کمک کند.
کردستان به لحاظ سطح کشت و ارقام تولید محصول توت فرنگی در سطح کشور و حتی منطقه حرف برای گفتن دارد و به عنوان قطب اصلی تولید این محصول شناخته شده است

 حامد قادرزاده نیز اظهار کرد: اگر علم برای جامعه تبدیل به پول نشود مسلما افول پیدا می‌کند.
معاون اقتصادی استاندار کردستان افزود: میزان تولید توت‌فرنگی هم از نظر سطح زیرکشت و هم از لحاظ ارقام در کردستان جایگاه خوبی دارد و از سال ۱۳۶۰ تا امروز، نه تنها کل کشور بلکه کشورهای منطقه هم، کردستان را به عنوان کانون و قطب اصلی تولید توت‌ فرنگی می‌شناسند.
وی با بیان اینکه ما در کردستان در بسته‌بندی توت فرنگی مسئله و مشکل داریم، اذعان کرد: روانه بازار کردن توت فرنگی تولیدی در کردستان با مشکلات و مسائلی مواجه بوده و این نیازمند اقدامات اساسی است.
قادرزاده خاطرنشان کرد: ساختار توت‌فرنگی به صورتی است که ماندگاری زیادی ندارد از این رو باید بیشتر به موضوع و مساله فراوری این محصول توجه کرد هر چند این نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد.
معاون اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها بستری برای تجلیل از فعالین این عرصه و معرفی و شناساندن آنها به به همدیگر است، افزود: معرفی اهمیت محصول به تولیدکننده از دیگر تاثیرات برگزاری این جشنواره‌هاست.
قادرزاده اظهار کرد: توسعه گلخانه‌ها در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اهمیت خاصی در تقویت تولید این محصول در کل سال دارد.
معاون اقتصادی استاندار کردستان افزود: اینکه گاها توت‌فرنگی برخی جاها به اسم کردستان در کشور عرضه شود به نوعی برند این محصول را تضعیف می‌کند.
وی اضافه کرد: کشور چین و ترکیه در زمینه بسته‌بندی توت فرنگی بهترین شیوه دارند که باید از این روش‌ها بهره‌گیری کنیم.
قادرزاده تاکید کرد: باید بیشتر در بخش تازه‌خوری و صنعتی توت‌فرنگی کار کنیم، چرا که این کار به رونق اقتصادی استان کمک می‌کند لذا باید از تمام ظرفیت‌ها و امکاناتی که در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد استفاده شود.
معاون اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد: رسانه‌های نوشتاری، چاپی، دیداری وبرخط و روابط عمومی‌ها هم باید به صورت تجمیعی در راستای معرفی توت‌فرنگی کردستان تلاش کنند.