۶۴ پایگاه سلامت در سطح استان راه‌اندازی خواهدشد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سال گذشته طرح تحول سلامت و نظام اجرا در شهرها را در دستور کار قرار داده است از انجام این طرح در فاز اول و دوم در سه شهرستان خوانسار، گلپایگان و شهرضا خبر […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سال گذشته طرح تحول سلامت و نظام اجرا در شهرها را در دستور کار قرار داده است از انجام این طرح در فاز اول و دوم در سه شهرستان خوانسار، گلپایگان و شهرضا خبر داد.
 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ حمید گله‌داری در جمع اصحاب رسانه در نشستی که به مناسبت هفته سلامت با شعار سلامت مردم و مردمی‌سازی سلامت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال جدید و هفته سلامت هفته سلامت را فرصت مناسبی دانست که همه کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی بتوانند یک موضوع مشترک را در سطح جهانی پیگیری کنند و راهکارهایی برای حفظ و ارتقای سلامت ارائه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تاریخچه ایجاد سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی با ۶۱ کشور آغاز به کار کرد و امروز ۱۹۴ کشور عضو سازمان هستند و سازمان در ۶ منطقه دفتر دارد و ما جزو منطقه مدیترانه شرقی هستیم.
وی افزود: روز جهانی بهداشت در سال ۱۹۵۰ برای مبارزه با بیماری‌های واگیردار، مراقب از زنان باردار و جلوگیری از سوءتغذیه کودکان آغاز شد اما به مرور سازمان بهداشت جهانی به همه عرصه‌ها ورود پیدا کرد و هر سال متناسب با اولویت‌های زمان شعاری را تعیین می‌کند و کشورهای عضو موظف هستند تا در راستای آن اقدام کنند.

گله‌داری در ادامه با گلایه از شناخت کم مردم نسبت به حوزه بهداشت از وجود حدود هفت هزار نفر پرسنل در هزار و  260 واحد بهداشت در قالب ۲۷ مرکز بهداشت در سراسر استان اصفهان خبر داد و اضافه کرد: حدود ۵۰۰ واحد بهداشتی در مراکز روستایی به عنوان خانه بهداشت فعالیت دارند.

وی ادامه داد: حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان و ۲۷ مرکز بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سال گذشته چارت شبکه بهداشت و درمان چهار شهرستان ورزنه، هرند، جرقویه و کوهپایه به تصویب رسید اظهار کرد: در این راستا اسفند ماه گذشته نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در این شبکه‌ها جذب شدند.

وی در ادامه از نصب تابلوی شبکه بهداشت شهرستان ورزنه  در روز گذشته خبر داد و اذعان کرد: سایر شبکه‌ها تا آخر اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.
گله داری با اشاره به اینکه تامین فضای فیزیکی برعهده واحد بهداشت است، گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون ساخت ۱۵۶ پروژه در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین به نقش خیرین در این زمینه اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳۶ پروژه ( بالغ بر ۱۵ هزار مترمربع ) توسط خیران ساخته می شود و مابقی از محل اعتبارات دولتی ساخته خواهد شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: برای ساخت این پروژه‌ها حدود ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم است و تاکنون از این تعداد ۳۰پروژه به اتمام رسیده و تا پایان ماه جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت همکاری مردم در حوزه بهداشت و ارتقاء سلامت مردم گفت: منظور از مردمی‌سازی که در شعار هفته سلامت امسال مطرح شده را این است که حفظ و ارتقای حوزه بهداشت و سلامت مردم، به تنهایی و با امکانات وزارت بهداشت عملی نیست و به همین دلیل ضروریست که مردم پای کار بیایند.

گله‌داری همچنین با اشاره به حضور خودجوش مردم روستاها در طرح پزشک خانواده گفت: متاسفانه در شهرها از طرح تحول سلامت استقبال چندانی نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سال گذشته طرح تحول سلامت و نظام اجرا در شهرها را در دستور کار قرار داده است از انجام این طرح در فاز اول و دوم در سه شهرستان خوانسار، گلپایگان و شهرضا خبر داد و گفت: قرار است این طرح امسال در سایر نقاط استان اجرایی شود و در این راستا مراقبین سلامت را جذب خواهیم کرد و  همچنین ۶۴ پایگاه سلامت در سطح استان راه‌اندازی خواهند شد.

وی از کسب رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در موضوع طرح جوانی جمعیت و پویش ملی سلامت اشاره کرد و گفت: حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند که نتایج خوبی داشته و امسال هم طرح را ادامه خواهیم داد.

دکتر‌ گله داری در قسمتی از صحبت های خود به موضوع جمع‌آوری پسماندهای پزشکی اشاره کرد و گفت: از مرداد سال ۱۴۰۱ با پیگیری انجام شده مصوبه جمع‌آوری پسماندهای پزشکی اصفهان و هفت شهر اطراف آن با شرکت پسماندسوز(رهپویان صالح) امضا شد.

وی افزود: روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ تُن پسماند پزشکی مناطق یاد شده پس از بی‌خطرسازی(اتوکلاو)، جمع‌آوری و برای امحاء به مرکز پسماندسوز در یکصد کیلومتری شهر اصفهان، منتقل می‌شود.

گله داری اذعان کرد: این پسماندها در ۱۰ سال گذشته (پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان) به محل دفن زباله(Landfill) شهرداری در محدوده «سگزی» منتقل و با رعایت همه جوانب محیط زیستی( ریختن خاک و آهک) دفن می‌شد.

وی تاکید کرد: اصفهان در زمان حاضر تنها استان کشور است که پسماندهای پزشکی بیمارستانی آن به یک مرکز پسماندسوز که از استانداردهای روز دنیا برخوردار است، منتقل می‌شود.

در ادامه این نشست رضا فدایی مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان نیز با اشاره به افزایش تعداد مراجعات به مراکز پیشگیری درمان بیماری هاری اصفهان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته اظهار کرد: ۲۳ هزار نفر در سال گذشته به این مرکز مراجعه کردند که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۰درصد افزایش داشته است.

فدایی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از موارد سگ گزیدگی را مربوط به سگ‌های صاحب‌دار و ۷۰ تا ۸۰ درصد را مربوط به حیوانات بدون صاحب و ولگرد بیان و تصریح کرد: ۷۵ درصد موارد حیوان‌گزیدگی در استان در مناطق شهری و ۲۵ درصد در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و عشایری اتفاق افتاده است.

وی در ادامه به لزوم ارائه آموزش به کودکان و نوجوانان در باره نزدیک نشدن به حیوانات بویژه سگ‌های بدون صاحب تاکید کرد و گفت: در سال گذشته بیشتر افراد هفت تا ۱۸ساله مورد گزش حیوانات قرار گرفتند بنابراین باید آموزش‌های لازم به مردم به ویژه این گروه سنی داده شود.

وی در پایان از تزریق ۲۳ هزار دُز واکسن هاری در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: برخی افراد مراجعه‌کننده به مراکز پیشگیری هاری ممکن است بر اساس شرایط موجود نیاز به دریافت واکسن نداشته باشند.
خبرنگار: الهام خانی