دانشمندان نمونه اولیه باتری قابل شارژ جدیدی را ساخته‌اند که می‌تواند حوزه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در داخل بدن را متحول کند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دانشمندان در ایتالیا نمونه اولیه باتری قابل شارژ جدیدی را ساخته‌اند که می‌تواند حوزه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در داخل بدن را متحول کند. ماریو کایرونی، […]

دانشمندان نمونه اولیه باتری قابل شارژ جدیدی را ساخته‌اند که می‌تواند حوزه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در داخل بدن را متحول کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دانشمندان در ایتالیا نمونه اولیه باتری قابل شارژ جدیدی را ساخته‌اند که می‌تواند حوزه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در داخل بدن را متحول کند.

ماریو کایرونی، هماهنگ‌کننده این پروژه گفت: در هسته این دستگاه چندین الکترود قرار گرفته است و این باتری برای کار کردن از دو ماده و مولکول استفاده می‌کند. ما برای آند از ریبوفلاوین بهره گرفتیم که ویتامینی در بادام است و برای کاتد از کوئرستین استفاده کردیم. این ماده به‌عنوان مکمل غذایی فروخته می‌شود و در گیاه کبر وجود دارد.

این باتری حالا می‌تواند برای تأمین انرژی دستگاه‌های پزشکی در بدن استفاده شود. البته قابلیت‌های آن به حوزه پزشکی محدود نیست و می‌تواند برای بررسی کیفیت غذاها و تأمین انرژی ربات‌های ریز هم استفاده شود.

باتری خوراکی IIT در نمونه فعلی با توان ۰.۶۵ ولت کار می‌کند. این مقدار آن‌قدر کم است که نمی‌تواند آسیبی به بدن وارد کند. بااین‌حال، این باتری می‌تواند تا ۱۲ دقیقه جریانی به‌اندازه ۴۸ میکروآمپر ارائه کند و برای تأمین انرژی ال‌ای‌دی‌های کوچک یا سایر دستگاه‌های مینیاتوری الکترونیکی استفاده شود.

محققان حالا در تلاش هستند تا ظرفیت باتری خوراکی خود را افزایش دهند و اندازه آن را به نزدیکی یک قرص برسانند تا راحت‌تر قابل بلعیدن باشد.

دانشمندان قبلاً هم از دستگاه‌های قابل بلعیدن ازجمله زیست‌حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های تحویل دارو در داخل بدن استفاده کرده بودند، اما این دستگاه‌ها معمولاً قابل هضم نیستند. درنتیجه اگر مشکلی در حرکت یا دفع آن‌ها پیش بیاید، برای برداشتنشان باید به جراحی متوسل شد. اما حرکت به‌سمت دستگاه‌های قابل هضم می‌تواند این ریسک را برطرف کند.