میلوش ووچیچ وزیر دفاع صربستان روز دوشنبه گفت که بلگراد به علت تامین نکردن امنیت کافی توسط کوزوو و متوهیجا برای صرب ها، برای فرستادن نیروهای نظامی بیشتر به این سرزمین بر اساس قطعنانه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمادگی دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری تاس؛ الکساندر ووچیچ رهبر صربستان […]

میلوش ووچیچ وزیر دفاع صربستان روز دوشنبه گفت که بلگراد به علت تامین نکردن امنیت کافی توسط کوزوو و متوهیجا برای صرب ها، برای فرستادن نیروهای نظامی بیشتر به این سرزمین بر اساس قطعنانه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمادگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری تاس؛ الکساندر ووچیچ رهبر صربستان ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر ماه) گفت که این جمهوری قصد دارد درخواستی به نیروهای بین المللی مستقر در کوزوو و متوهیجا به فرماندهی ناتو برای استقرار نیروهای امنیتی خود در این سرزمین ها بر اساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد بفرستد.

پیش از این چند صد نیروی ویژه پلیس حکومت به رسمیت شناخته نشده کوزوو سوار بر خوودروهای زرهی به شمال کوزوو و متوهیجا که صرب ها در آنها اسکان گزیده اند، هجوم برده بودند.

بر اساس توافقنامه های بروکسل، نیروهای پلیس کوزوو اجازه ورود به بخش صرب نشین شمال این استان را بدون دریافت مجوز ار سران چهار حوزه صرب نشین ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از آنکه معترضان صرب تبار برای دومین روز پیاپی راه های اصلی را در شمال کوزوو مسدود کردند، از کوزوو و صربستان خواست تا تنش ها را در این منطقه کاهش دهند.

وی افزود: می دانم که طرفین آماده کاهش تنش ها هستند و از آنان می خواهم که این کار را انجام دهند. دو طرف باید گفت و گو را از سر گرفته و میل به درگیری در خیابان را سرکوب کنند.

بورل دیروز (۲۰ آذر) در واکنش به بالا گرفتن تنش‌ها بین صربستان و کوزوو و تیراندازی در مناطق مرزی این دو کشور گفت: اتحادیه اروپا هیچ حمله‌ای علیه نیروهایش را تحمل نخواهد کرد و حمله به نیروهای نظامی اروپایی در کوزوو (EULEX) را محکوم کرد و گفت حمله به افسران پلیس کوزوو غیرقابل قبول است.

به گزارش رسانه‌های محلی، صرب‌ تباران شمال کوزوو از بازداشت یک مامور سابق پلیس صرب‌تبار خشمگین هستند. این مامور به اتهام حمله به ماموران پلیس کوزوو بازداشت شده است.

چند مورد تیراندازی و حمله به گشت پلیس نیز طی روزهای اخیر در شمال کوزوو گزارش شده است.

الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان یکشنبه شب در گفتگو با رویترز؛ ضمن درخواست آزادی صرب‌های بازداشت شده در کوزوو، مقام‌های پریشتنیا را به افزایش تنش‌ها متهم کرد.

ووچیچ از صرب‌های کوزوو خواست تا علیه نیروهای ناتو و کارکنان دفاتر نمایندگی کشورهای اتحادیه اروپا مبادرت به اقدام خشونت‌آمیز نکنند.

پس از آن که کوزوو یک افسر سابق صرب‌تبار را که متهم به اقدام تروریستی است، بازداشت کرد؛ صرب‌های شمال کوزوو جاده‌های اصلی را بسته و به سمت یک خودروی متعلق به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کوزوو آتش و نارنجک پرتاب کردند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از این تنش‌ها تعدادی از معترضان بازداشت شدند. اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر در ناآرامی‌ها شدند.

ووچیچ مقام‌های پریشتینا از جمله آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو را به دلیل «اقدامات یکجانبه بی‌شمار» به افزایش تنش‌ها متهم کرد.

وی گفت: وقتی فکر می‌کنید یک مشکل را حل کرده‌ایم یک مشکل دیگر ایجاد می‌شود.

ووچیچ خواستار آزادی صرب‌هایی شد که در پی تنش های اخیر بازداشت شدند. وی گفت: پلیس کوزوو هیچ ارتباطی (به قسمت صرب‌نشین) ندارد. افراد مسلح خصوصا کسانی که تا بن دندان مسلح هستند، موجب ترس و وحشت در میان جمعیت صرب‌ها می‌شوند.

پیش از این موضوع تعویض پلاک خودروهای صرب‌های کوزوو که در نهادهای محلی وابسته به صربستان شماره شده بود، به یک معضل پرتنش تبدیل شده بود.

ماموران پلیس، قضات، دادستان‌ها و دیگر کارکنان دولت در ماه نوامبر در پی دستور دولت کوزوو مبنی بر لزوم تعویض این پلاک‌ها با پلاک‌های صادر شده در کوزوو، کارهایشان را ترک کردند. این مساله پس از حدود ۲ سال با میانجیگری اتحادیه اروپا حل شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.