نویسنده یمنی با تأکید بر اینکه آمریکا و اروپا به دلیل بحران انرژی به آتش بس در یمن نیاز دارند اعلام کرد رفع محاصره شرط آتش‌بس است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پس از عدم تمایل ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی در شش ماهه گذشته به بحث در مورد موارد حل و اجرا نشده […]

نویسنده یمنی با تأکید بر اینکه آمریکا و اروپا به دلیل بحران انرژی به آتش بس در یمن نیاز دارند اعلام کرد رفع محاصره شرط آتش‌بس است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پس از عدم تمایل ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی در شش ماهه گذشته به بحث در مورد موارد حل و اجرا نشده در پرونده آتش بس بر اساس اصل توافق، به ویژه در خصوص پیچیدگی‌های حقوق کارمندان، مستمری بازنشستگان، انتقال درآمد‌های نفتی و ثروت گاز به نفع خدمات لازم و توقف غارت و سرقت این منابع توسط متجاوزان، دولت یمن حاضر به تمدید آتش بس تحت این شرایط نشد.

علی رغم اظهارات و عبارات مثبتی که در بیانیه‌های بین‌المللی، آمریکایی و غربی در خصوص لزوم گسترش آتش‌بس به موضوع حقوق و دستمزد و افزایش پرواز‌ها و مقاصد آن از طریق فرودگاه صنعا به تعدادی از فرودگاه‌های بین‌المللی مطرح می‌شد، اما هیچ یک از این وعده‌ها در شش ماه گذشته محقق نشد و صرفا شعار‌های مصرف گرایانه و حاشیه‌ای بود که کمترین مطالبات صنعا و مردم یمن را برآورده نکرد.

همه این موارد و عدم پایبندی متجاوزان به تعهدات خود در توافق آتش بس، موجب شد تا صنعاء نتواند تمدید دوباره آن برای دوره‌ای دیگر را بپذیرد و تأکید کرده است تا زمانی که خواسته‌های به حق و عادلانه ملت یمن در رفع محاصره کامل، تحویل منابع نفتی و گازی و پرداخت حقوق‌ها محقق نشود حاضر به برقراری آتش بس نخواهد بود و مقامات سیاسی و نظامی صنعاء با هشدار به سرمایه گذاران در عربستان و امارات تهدید کرده اند که تاسیسات نفتی و حیاتی این دو کشور مورد هدف نیرو‌های مسلح یمن خواهند بود و هر زمان امکان حمله به این مناطق وجود دارد.

در این راستا و در توضیح شرایط جدید تحولات یمن پس از عدم تمدید آتش بس «طالب الحسنی» نویسنده و تحلیلگر یمنی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: از زمان پایان آتش بس در یمن که شش ماه متوالی به طول انجامید، گمانه زنی‌های زیادی درباره تحولات جنگ هشت ساله با واقعیتی بسیار متفاوت مطرح شده است؛ به گونه‌ای که اکنون دیگر هیچکس بحثی در این خصوص ندارد که ائتلاف نظامی سعودی تحت حمایت آمریکا و برخی از کشور‌های غربی مفتضحانه شکست خورده و معادله به نفع یمن دگرگون شده است.

طالب الحسنی با اشاره به اینکه تمدید آتش بس با شرایط موجود صرفا به نفع آمریکا و کشور‌های اروپایی بود افزود: آتش بس که ناشی از تمایل آمریکا و اروپا برای حفظ میزان نفت سنتی خلیج فارس در بحبوحه بحران انرژی بین المللی از زمان جنگ روسیه و غرب در اوکراین بوده، مؤید آن است که یمن به یک قدرت نظامی موثر تبدیل شده است که باید از آن اجتناب کرد و ائتلاف سعودی_آمریکایی باید در برابر شرایط صنعا که شرایط مربوط به رفع محاصره و بحران اقتصادی ناشی از آن است، تسلیم شود.

تحلیلگر یمنی با تأکید براینکه اکنون معادله‌ای جدید در یمن برقرار شده گفت: رفع محاصره کامل و واگذاری درآمد‌های نفت و گاز ربوده شده توسط ائتلاف واشنگتن-ریاض تنها راهی است که عربستان سعودی را از حملات یمن در امان می‌دارد.

وی تمدید آتش بس را نیاز مبرم اروپا و ائتلاف متجاوز عنوان کرد و افزود: از چند روز پیش و پس از آنکه هانس گراندبرگ نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که تلاش‌ها برای تمدید آتش بس شکست خورده است، تماس‌های گسترده‌ای از طرف اتحادیه اروپا و سلطان نشین عمان به درخواست ایالات متحده آمریکا برای متقاعد کردن صنعا و شورای عالی سیاسی حاکم به تمدید آتش بس برای شش ماه یا حداقل سه ماه دیگر انجام شده است.

طالب الحسنی ادامه داد: آنچه تا این لحظه روی داده، یک تغییر استراتژیک است که جنبش انصارالله و متحدان سیاسی و قبیله‌ای آن محقق کرده اند و در سطح یمن و منطقه معنای مهمی دارد؛ به طور خلاصه این تحولات به معنای پیروزی یمن در جنگ است، به ویژه آنکه ائتلاف سعودی آمریکایی تمام برگه‌های نظامی و سیاسی خود را از دست داده و فقط برگه فشار اقتصادی را در اختیار دارد.

این تحلیلگر یمنی در پاسخ به این سوال که در چه حالتی احتمال تمدید آتش بس وجود خواهد داشت گفت: آتش بس ممکن است با قبول شروط صنعا تمدید شود، در واقع واشنگتن در این جهت فشار می‌آورد، چراکه منافع آن ایجاب می‌کند؛ بازگشت جنگ و در معرض هدف قرار گرفتن نفت، بنادر و مناطق حیاتی عربستان به معنای تهدید علیه جریان انرژی در جهان و افزایش مجدد قیمت سوخت خواهد بود و در نتیجه آن، بحران در کشور‌های اروپایی و چه بسا جهان همزمان با آغاز فصل زمستان تشدید خواهد شد.

وی اضافه کرد: آن‌ها در مقابل توانمندی نظامی یمن قرار دارند. نیرو‌های یمنی چند هفته پیش یک مانور نظامی بی سابقه را برگزار کردند که طی آن انواع موشک‌های بالستیک و تسلیحات دیگر به نمایش گذاشته شد و این نشانه روشنی از آمادگی عالی آن‌ها برای جنگ است و طرف مقابل به خوبی این مسئله را درک می‌کند.

طالب الحسنی در توضیح روند پیش روی تحولات یمن با تأکید بر اینکه اکنون صنعاء تعیین می‌کند که اتفاقات به چه سمتی پیش برود افزود: آن‌ها یا باید در برابر خواسته‌های به حق و عادلانه ملت یمن در مورد رفع محاصره و تحویل میادین نفتی تسلیم شوند و یا بازگشت به جنگ را بپذیرند که در هر دو حالت پیروزی از آن ملت یمن خواهد بود.

این تحلیلگر یمنی در پایان با اشاره به اینکه طی شش ماه گذشته، نیرو‌های یمنی خود را برای رساندن جنگ به سطحی بالاتر آماده کرده اند گفت: واضح است که حملات تدارک دیده شده علیه اهداف حیاتی از جمله تاسیسات نفتی و بنادر عربستان، متفاوت و دردناک‌تر از گذشته خواهد بود؛ اظهارات مقامات ارتش یمن و شروط سیاستمداران و مذاکره کنندگان این مسئله را تایید می‌کند. اگر آنچه انتظار می‌رود اتفاق بیفتد، جنگ وجهه دیگری به خود می‌گیرد که فراتر از پیروزی یمن بوده و عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس را وارد مرحله فروپاشی و سقوط خواهد کرد و مانع از خروج ایمن ائتلاف سعودی آمریکایی از جنگ از طریق آتش بسی می‌شود که قرار بود دروازه خروج تدریجی آن‌ها از جنگ شکست خورده باشد.