اولین پرواز جت آموزشی یاسین با موفقیت انجام شد وزیر دفاع، گفت: اولین پرواز هواپیمای جت آموزشی یاسین با موفقیت انجام شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح عصر امروز چهارشنبه اول آذر ماه از انجام موفق اولین پرواز هواپیمایی جت آموزشی یاسین خبر داد. وی […]

اولین پرواز جت آموزشی یاسین با موفقیت انجام شد

وزیر دفاع، گفت: اولین پرواز هواپیمای جت آموزشی یاسین با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح عصر امروز چهارشنبه اول آذر ماه از انجام موفق اولین پرواز هواپیمایی جت آموزشی یاسین خبر داد.

وی افزود: این دستاورد سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نقش مهمی در حوزه آموزش خلبانی کشور دارد.

نسخه ابتدایی جت آموزشی یاسین در سال ۹۸ ساخته شد و ۲۰ اسفندماه سال گذشته اولین نمونه جدید و معیار تولید جت آموزشی یاسین و خط تولید آن رونمایی شد و ۱۸ شهریور امسال نیز این هواپیما تست تاکسی خود را با موفقیت پشت سرگذاشت.

فروند جدید جت یاسین دارای سه جایگاه خارجی زیر بال و بدنه برای حمل بمب و مخزن خارجی سوخت است. به این ترتیب هواپیمای یاسین قادر خواهد بود تا انواع تسلیحات با هدایت اپتیکی، حرارتی و سایر تسلیحاتی که نیاز به هدایت راداری و لیزری ندارند را در ماموریت‌‌های پشتیبانی نزدیک هوایی بکارگیری کند.

در بیان تفاوت نمونه های اول و‌ دوم هواپیمای یاسین باید گفت؛ فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد. در نمونه معیار تولید، این فروند در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است.

همچنین، بومی‌سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.

وزارت دفاع در طراحی و ساخت نمونه معیار تولید هواپیمای یاسین در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت های دانش بنیان استفاده کرده است.

تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است.

مهم ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده های پروازی حین و پس از پرواز(نمایش و تحلیل سه بعدی داده های سورتی و پروازی) است که یک تحول در بحث آموزش خلبانی به شمار می‌رود.