وزارت ارتباطات برای مراسم اربعین از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده است رئیس کمیته هماهنگی مراسم اربعین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پایداری شبکه ارتباطی در مسیرهای راهپیمایی اربعین و کاهش گلایه‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته را نتیجه ماه‌ها برنامه‌ریزی و آمادگی در وزارت ارتباطات دانست. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

وزارت ارتباطات برای مراسم اربعین از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده است

رئیس کمیته هماهنگی مراسم اربعین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پایداری شبکه ارتباطی در مسیرهای راهپیمایی اربعین و کاهش گلایه‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته را نتیجه ماه‌ها برنامه‌ریزی و آمادگی در وزارت ارتباطات دانست.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت/مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره دلایل کاهش گلایه‌ها نسبت به شبکه ارتباطی در مرزهای کشور و مسیرهای پیاده‌روی اربعین در مقایسه با سال‌های گذشته گفت: پایداری و ارتقای کیفیت شبکه ارتباطی هم‌زمان با راهپیمایی اربعین نتیجه ماه‌ها برنامه‌ریزی و آمادگی در وزارت ارتباطات است.

وی افزود: ماه‌ها قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی، همکاران ما به‌صورت میدانی، هم در مناطق مرزی و هم در کشور عراق حضور پیدا کردند تا شرایط را برای هرچه بهتر برگزار کردن راهپیمایی اربعین بررسی کنند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین آنچه باعث شد که مشکلات امسال در حوزه ارتباطی اندک شود نتیجه برگزاری جلسات منظم با مسئولین داخلی، عراقی، اپراتورهای دو کشور بوده است.
پایش شبکه ارتباطی از مرزهای شرقی تا مرزهای غربی
لاجوردی با تأکید بر اینکه اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه اربعین در سه لایه زیرساختی، خدمات فناورانه و خدمات پستی بود، به تشریح اقدامات صورت گرفته در لایه ارتباطی پرداخت و گفت: در حوزه ارتباطی امسال تنها توجه‌مان به نقاط مرزی با عراق و داخل عراق نبود. پایش شبکه ارتباطی را از جنوب شرق کشور و از مرزهای مشترک کشورمان با کشورهای شرقی و جنوب شرقی آغاز کردیم.
وی افزود: پایداری شبکه ارتباطی از مناطقی که زوار پاکستانی که قصد عزیمت به پیاده‌روی اربعین را داشتند را به‌طور ویژه پیگیری کردیم و همکاران ما از شرکت ارتباطات زیرساخت به استان سیستان و بلوچستان عازم شدند تا در محل، وضعیت ارتباطی این مناطق را بررسی کنند تا با ورود زوار پاکستانی به کشورمان، مشکلی از بابت ترافیک شبکه نباشد. این پایش شبکه تا سمت غرب و جنوب غرب کشور که مرز خودمان با کشورعراق و حتی داخل عراق ادامه داشت.
استقرار ۴۰ سایت سیار و ۸۰ سایت ثابت در مرزهای غربی و جنوب غربی
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه درباره اقدامات انجام‌گرفته در مرز ایران و عراق در حوزه تقویت زیرساخت‌های ارتباطی گفت: ابتدا بحث بهبود کیفیت شبکه ارتباطی را از طریق اپراتورهای سیار پیگیری کردیم و در همین راستا جلساتی با اپراتورهای تلفن همراه داشتیم و آن‌ها پذیرفتند بیش از ۴۰ سایت سیار و ۸۰ سایت ثابت در مرزهای غربی و جنوب غربی مستقر کنند تا مشکلی از بابت ترافیک ارتباطی نداشته باشیم.
وی افزود: استقرار موکب‌هایی که اینترنت رایگان از طریق وای فای (Wi-Fi) ارائه می‌دهند ازجمله تمهیداتی بود که در این مدت انجام شد. در یکسری از مرزهای پرتردد همچون مرز مهران هم تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شد و در همین راستا بالن ارتباطی از دیروز در این مرز مستقرشده است که این بالن می‌تواند اینترنت رایگان سه هزار نفر را تأمین کند.
لاجوردی تصریح کرد: بنابراین اعتقاد داریم امسال با تمهیداتی که اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در خاک خودمان و در نقاط مرزی با مشکل خاصی در حوزه شبکه ارتباطی از قبیل عدم پوشش و یا ناپایداری شبکه مواجه نباشیم.
از بین رفتن تداخل فرکانسی در ابتدای خاک عراق
معاون وزیر ارتباطات در ادامه درباره اقدامات انجام‌گرفته در مرز عراق نیز گفت: داخل خاک عراق هم عموماً تا محدوده پنج کیلومتری ابتدایی، با مشکلات تداخل فرکانس‌ اپراتورهای ایرانی و عراقی مواجه هستیم. بر این اساس در گام نخست تلاش شد که این تداخل فرکانسی کاهش یابد. امسال با رایزنی‌های انجام‌گرفته از حدود ۶ کیلومتری تا ۱۰ کیلومتری ابتدایی خاک عراق این تداخل از بین رفته است.
لاجوردی افزود: زوار عزیز به‌محض اینکه وارد مرز عراق می‌شوند با استفاده از سرویس‌های مکان پایه یا LBS، برای آن‌ها پیامی ارسال می‌شود که وارد کشور عراق شده‌اید و سرویس رومینگ برای شما فعال‌شده است که با کسب این اطلاع می‌توانند هزینه‌های ارتباطی خود را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: همچنین برای زواری که به‌صورت پیاده از مرزی‌های غربی و جنوب غربی قصد پیاده‌روی تا نجف را دارند سه ایستگاه اینترنت رایگان در ورودی شهرها در نظر گرفته‌شده است. این امکانات با همکاری وزارت اتصالات عراق، اپراتورهای عراقی و بسیج مردمی عراق فراهم‌شده است؛ برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت ارائه خدمات با هر یک از این سه بخش به‌صورت مفصل مذاکراتی صورت گرفته است. در حال حاضر نیز با کمک بسیج مردمی عراق، در ۳۱ نقطه از مسیر پیاده‌روی در خاک عراق، اینترنت رایگان مبتنی بر وای فای در نظر گرفته‌شده است.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مسیر نجف به کربلا یا مسیر «طریق»، حدود ۲۰ موکب وجود دارد که خدمات اینترنت رایگان ارائه می‌دهند که این خدمات از تهران و به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. در داخل شهرهای کربلا و سامرا نیز خدماتی به همین شکل ارائه می‌شود.
لاجوردی در ادامه بابیان اینکه در داخل عراق جدا از اینترنت وای فای، امکان استفاده از اینترنت دیتای سیم‌کارت از طریق سیم‌کارت‌های ایرانی و عراقی وجود دارد گفت: اگر زوار از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند امکان دریافت خدمات از سه اپراتور را دارند. یکی از مشکلاتی که قبلاً در ارتباط با استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی وجود داشت این بود که وقتی زوار کشورمان وارد خاک عراق می‌شدند، به دلیل عدم آگاهی امکان داشت دیتای خود را روشن کنند و با فعال شدن خودکار رومینگ، اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی، اینترنت آن‌ها را مصرف می‌کرد و مجبور بودند هزینه گزافی را بپردازند.
وی افزود: برخی از اپراتورهای کشور امسال درصورتی‌که بسته‌ای توسط کاربران و زوار عزیز خریداری نشود، سرعت رومینگ را محدود کرده‌اند. اما برای حل این مشکل اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها و بهبود سرعت، بسته‌هایی را ارائه کرده‌اند. این بسته‌ها شامل بسته‌های نامحدود و اقتصادی زائر است که برای اطلاع از جزییات آن کاربران می‌توانند به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اپراتورها مراجعه کنند.