در اثر فعالیت های راهسازی در محدوده روستای بام از توابع بخش بام و صفی آباد اسفراین در چند روز گذشته بقایایی از شهر باستانی زیرزمینی جهان بان کشف شد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی ، به گفته کارشناس پایگاه باستان شناسی بلقیس اسفراین ، در اثر فعالیت […]

در اثر فعالیت های راهسازی در محدوده روستای بام از توابع بخش بام و صفی آباد اسفراین در چند روز گذشته بقایایی از شهر باستانی زیرزمینی جهان بان کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی ، به گفته کارشناس پایگاه باستان شناسی بلقیس اسفراین ، در اثر فعالیت های راهسازی در محدوده روستای بام از توابع بخش بام و صفی آباد اسفراین در چند روز گذشته بقایایی از تونل های به هم پیوسته در این منطقه کشف شد.

نیک گفتار در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد : سالیان گذشته سرنخ هایی از این شهر زیرزمینی در جهان ارغیان کشف شده بود اما برای محافظت از آن ، این بقایا توسط میراث فرهنگی مسدود شده بود . اکنون از محلی دیگر به این ساختارهای باستانی رسیدیم که گفته های مردم محلی را تایید می کند.

این بقایا مربوط به دوران سلجوقیان و ایلخانان است که شامل حمام، تونل های پیچ در پیچ به هم پیوسته ، راهرو ها و هواکش است که در زمان جنگ برای سکونت استفاده می شده .

نیک گفتار گفت : اطلاعات بشتر از شهر زیرزمینی جهان بان اسفراین نیازمند کاوش های گسترده باستان شناسی است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تایید این خبر گفت : از این بنا به عنوان سازه دفاعی نام برده می شود که زیر تپه های ثبتی میراث فرهنگی قرار گرفته و پیش بینی می شود ۱۸کیلومتر طول داشته باشد.

علی مستوفیان گفت : برای انجام عملیات نقشه برداری و کاوش های باستان شناسی اعتبارهای ملی نیاز است.

روستای جهان در جنوب شرقی اسفراین و در دامنه جنوبی کوه شاه جهان قرار گرفته است.

اسفراین از شهرهای قدیمی و باستانی ایران به شمار می آید که ارگ تاریخی بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی ایران در آن قرار دارد.