پیاده‌سازی استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان اصفهان معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سومین جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار کرد:پیاده‌سازی استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان اصفهان ضروری است. به گزارش […]

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سومین جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار کرد:پیاده‌سازی استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول استان اصفهان ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی، دکتر قاسم عموعابدینی، اقدامات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در طرح تحول آموزش عالی را تبیین و تصریح کرد: تحول در رشته‌های موجود به‌سمت نیازمحوری،مهارت‌محوری،ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی بین رشته‌ای فناورمحور که خاص دانشگاه‌های معین است و دانشکده‌های نیازمحور در حال حرکت است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه برنامه ریزی برای آمایش و طرح تحول آموزش عالی از یک سال گذشته آغاز شده است، گفت: بخشی از اختیارات و تصمیم گیری ها به کارگروه های آمایش آموزش عالی استانی واگذار شده است که سبب ایجاد مشارکت حداکثری می شود.

وی با اشاره به اینکه بین آمایش سرزمین و آموزش عالی در استان ها فاصله وجود دارد، افزود: دانشجویانی که در دانشگاه ها تربیت می شوند برای ورود به صنعت و جامعه و انجام کارهای تحقیقاتی چندان قوی نیستند و ضعف هایی دارند که طرح تحول آموزش عالی به‌دنبال رفع این معضل است.

دکتر عمو عابدینی با بیان اینکه در کارگروه های استانی مسائلی مانند وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه و تعیین تکلیف رشته های تحصیلی بررسی می شود، تصریح کرد: لازم است کارگروه های استانی سرعت لازم را در این زمینه داشته باشند و دانشگاه ها با همکاری و همراهی یکدیگر به اجرایی شدن طرح تحول آموزش عالی کمک کنند.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه چهار بند از مواد مهم آمایش و طرح تحول آموزش عالی به کارگروه های استانی واگذار شده است، خاطرنشان کرد: ساماندهی واحدهای دانشگاهی یکی از این موارد است.

دکترعموعابدینی با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد دانشگاهی موجود پیام نور در کشور آماده واگذاری است، افزود: ۱۱۰ واحد غیر انتفاعی در کشور منحل شده و سایر واحدهای این دانشگاه قابل تقویت شدن است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مواد برنامه هفتم توسعه کشور در بخش آموزش عالی مربوط به ساماندهی است، تصریح کرد: اقدام های خوبی در ۲ سال گذشته برای اجرایی شدن این برنامه ها صورت گرفته است.

دکتر عموعابدینی در ادامه ، ضوابط اجرایی ساماندهی رشته­ها را تشریح و تصریح کرد: ایجاد رشته جدید در دانشگاه‌ها ، مؤسسات آموزش عالی (دولتی،‌ غیردولتی و آزاد اسلامی) هر استان درصورت بیکاری بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموختگان آن رشته گرایش در سطح استان ممنوع می‌باشد.کد رشته محل‌های جدید در صورت داشتن تقاضای رسمی و عقد قرارداد با بنگاه‌های اقتصادی در قالب بورس صنعت و جامعه، به تعداد ظرفیت حداقل استاندارد اجرای دوره، از شمول این بند مستثنی هستند.پیشنهاد تجمیع و بازتوزیع رشته‌ها توسط کارگروه استانی باید وفق مصوبات شورای گسترش آموزش عالی به گونه‌ای انجام پذیرد که حداکثر تناسب بین اعضای هیئت علمی و رشته‌ها در مؤسسات آموزش عالی مجری رشته‌ها ایجاد شود.

ادامه پذیرش دانشجو در مورد رشته‌هایی که طی سه سال گذشته در آزمون سراسری به طور متوسط کمتر از ۶۰% ظرفیت اعلام شده در مقطع کارشناسی و ۴۰% ظرفیت اعلام شده در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش داشته‌اند صرفاً به صورت نیازمحور و در صورت کسب نصاب لازم از فرم پیوست اشتغال امکان‌پذیر می‌باشد.

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان نیز اظهارکرد: وضعیت دانشگاه های ما بسیار بهتر از دانشگاه های قبل از انقلاب است . البته دانشگاه ها باید از بعد کیفی پیشرفت بیشتری داشته باشند. دانشگاه ها از سرمایه ملی استفاده می کنند، به همین خاطر باید بسیار مراقب باشند که سرمایه ها و بیت المال را هدر ندهند. وی تصریح کرد: دانشجویان نیز در حوزه اشتعال نباید احساس ناامیدی کنند

دکتر محمد فرامرزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیز در سومین جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۳ موسسه فعال در حوزه های آموزشی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد در استان مشغول به فعالیت هستند که ۱۱۸ موسسه شامل دانشگاه های دولتی، پردیس های فرهنگیان، مراکز و واحدهای پیام نور، مراکز جامع علمی و کاربردی، دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای و غیر دولتی است و ۹ موسسه آموزش عالی آزاد و ۵۶ موسسه در بخش پژوهشی فعالیت دارند.

سهم زیر نظام های آموزش عالی استان اصفهان در دانشجو، برای دانشگاه های دولتی ۱۹درصد، دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی غیر انتفاعی ۱۳درصد،دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد،دانشگاه فرهنگیان۳ درصد و دانشگاه پیام نور ۱۵ درصد، دانشگاه جامع علمی کاربردی ۵ درصد و دانشگاه فنی و حرفه ای۶ درصد است.

دکتر فرامرزی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۰موسسه فعال آموزش عالی در حوزه های آموزشی، پژوهش و فناوری و آموزش آزاد در استان مشغول به فعالیت هستند

گفتنی است سومین جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در محل تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.