ساختمانی که در پارک ارم تهران در آتش سوخت، هتلی بود که در دهه پنجاه بنا شده و بیش از ۲۰ سال بدون استفاده و متروک به حال خود رها شده بود. «هتل خرم» که پس از انقلاب «ارم» نام گرفت، در تملک بنیاد مستضعفان قرار داشت. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل […]

ساختمانی که در پارک ارم تهران در آتش سوخت، هتلی بود که در دهه پنجاه بنا شده و بیش از ۲۰ سال بدون استفاده و متروک به حال خود رها شده بود. «هتل خرم» که پس از انقلاب «ارم» نام گرفت، در تملک بنیاد مستضعفان قرار داشت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، این هتل در شرایطی طعمه حریق شد که روابط عمومی پارک ارم اعلام کرده «به علت ناایمن بودن در حال تخریب بود» و آتش‌نشانی هم بی‌احتیاطی کارگران را در این آتش‌سوزی دخیل دانسته است. هتل ارم (خرم) در واقع دومین بنا با هویت تاریخی در شهر تهران است که در روزهای اخیر دچار حادثه و تخریب شده است. روز پنجشنبه، چهاردهم مهرماه ۱۴۰۱ همزمان با روز تهران، پیش از آن‌که حریق به جان هتل ارم بیفتد، ساختمان کافه ایران که آن هم تا چند سال پیش در تملک بنیاد متسضعفان بود، به بهانه ناایمن بودن، تخریب شد.

روابط عمومی پارک ارم نیز گفته که هتل ارم (خرم) که روز جمعه پانزدهم مهرماه در آتش سوخت، از دو هفته پیش به دلیل ناایمن بودن، در دست تخریب بود.
ساختمان این هتل در اوایل دهه پنجاه شمسی، همزمان با پارکی تفریحی از سوی «رحیم علی خرم» ساخته شد که نام این مجموعه پس از انقلاب به «ارم» تغییر کرد. هتل خرم در ضلع غربی دریاچه‌ای هشت هکتاری ساخته شده بود که پس از انقلاب به همراه مجموعه پارک تفریحی خرم (ارم) مصادره و به تملک بنیاد مستضعفان درآمد.
هتل خرم با زیربنایی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع و در چهار طبقه، نمایی دایره‌ای شکل داشت که دارای ۱۷۰ اتاق و سوئیت بود. بنا بر اعلام مجموعه ارم این هتل بیش از دو دهه بود که بدون استفاده متروک مانده بود و بارها از بنیاد مستضعفان خواسته شده بود برای مرمت و استفاده دوباره از این هتل، با توجه به محدودیت فضای اقامتی در تهران، اقدام کند.
هتل خرم سرانجام روز جمعه پانزدهم مهرماه ۱۴۰۱ درحالی‌که سال‌ها بدون استفاده در کنار دریاچه پارک ارم متروک مانده بود، در آتش سوخت.
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور بدون آن‌که به هویت این ساختمان اشاره کند، گفته بود: «آتش‌سوزی در یک ساختمان متروکه چهار طبقه رخ داده که کارگران در آنجا مشغول کار بودند و در طبقه آخر به علت بی‌احتیاطی کارگران آتش‌سوزی اتفاق افتاده‌ است. به علت متروکه بودن ساختمان و نبود مردم هیچگونه مصدوم و تلفاتی نیز گزارش نشده و کارگران نیز از محل خارج شده‌اند.»
رمجموعه ارم هم در اطلاعیه‌ای که پس از اطفاء حریق منتشر کرده، یادآور شده است: «عملیات تخریب این ساختمان متروکه از دو هفته پیش به دنبال چندین اخطار از سوی شهرداری و سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ناایمن بودن و مخاطره‌آمیز بودن آن برای مراجعان به این مجموعه تفریحی، پیش از این اطلاع‌رسانی شده و در دست اجرا بود.»
مجموعه ارم دهم مهرماه ۱۴۰۱ در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «ناایمن بودن سازه هتل فرسوده ارم، نبود تاسیسات آتش‌نشانی وعدم استحکام آن به ‌گونه‌ای بوده که متولیان ناظر ساختمانی پس از چندین مورد بازدید، طی ۳ اخطار کتبی در سال جاری تاکید داشتند که نگهداری این بنا دارای مخاطرات جانی و مالی برای مراجعین به این مجتمع تفریحی است.
مدیریت مجموعه ارم به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب و مخاطرات جانی و مالی به شهروندان و همچنین باتوجه به قرار نداشتن این بنا در لیست بناهای ثبت میراث فرهنگی، عملیات تخریب این سازه قدیمی را آغاز کرد.»
روابط عمومی مجموعه ارم همچنین خبر داده که «قرار است پس از تخریب ساختمان قدیمی این هتل، سازه‌ای ایمن و متناسب با کاربری تفریحی این مجموعه ساخته شود.»