شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ آهن در کردستانمدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ آهن در کردستان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ بختیار خلیقی در جلسه هم اندیشی و برنامه‌ریزی آمایش سرزمینی کردستان با اشاره به اینکه ۳۵۶ پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۴۱ پروانه اکتشاف و ۱۲ گواهی کشف هم در استان صادر شده است.
وی اشتغال اسمی واحدهای معدنی استان را ۵ هزار و ۱۰۶ نفر عنوان کرد و افزود: اشتغال واقعی این واحدها در استان ۴ هزار و ۱۳۹ نفر است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد معادن فعال استان را ۱۹۴ فقره اعلام کرد و ادامه داد: ۱۵۸ معدن هم غیرفعال و ۴ معدن هم در حال تجهیز بوده و در مجموع ذخیره قطعی معادن استان ۶۰۰ میلیون تن است.

خلیقی یادآور شد: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.
وی بیان کرد: ۵۸ درصد از سطح استان به عبارتی ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع پهنه بندی و زیر اکتشافات نوین معدنی و زمین شناسی قرار گرفته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه باید ۱۵ درصد از وصول حقوق دولتی باید به کردستان بازگردد، گفت: این مهم مصوبه دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان بوده و انتظار می رود که به طور کامل این مبلغ به استان بازگردانده شود.
خلیقی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت مبادلات مرزی و مشکلات موجود استان در این حوزه اشاره کرد و اظهار کرد: تامین اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان و تسریع در انجام فرآیندهای صادراتی و مجوزهای مرتبط در گمرکات استان از مهمترین مطالبات و خواسته های ماست.
وی یکی از مشکلات حوزه صادرات استان را بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست و افزود: در مجموع تاکنون بیش از یک میلیارد یورو بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان استان داریم و این در حالی است که معاملات صادرکنندگان استان با طرف عراقی به صورت ریالی انجام می شود.