ایران متعهد به تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در سفر مدیرکلآژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ادامه تعاملات بین ایران و آژانس تأکید شد، از ادامه همکاری‌های ایران با آژانس در قالب سه بخش اتفاقات گذشته، وضعیت موجود و مسئولیت‌های مدیرکل آژانس خبر داد. به گزارش […]

ایران متعهد به تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در سفر مدیرکل
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ادامه تعاملات بین ایران و آژانس تأکید شد، از ادامه همکاری‌های ایران با آژانس در قالب سه بخش اتفاقات گذشته، وضعیت موجود و مسئولیت‌های مدیرکل آژانس خبر داد.
 
به گزارش پایگاه خبری شهید یاران؛ محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای  از گفتگوهای سازنده با رافائل گروسی در سفر وی به ایران خبر داد.

محمد اسلامی با اشاره به بیانیه مشترک تهران و آژانس در اسفند ماه، گفت: گرچه بدخواهان همواره از تعامل ایران با آژانس ناخرسند هستند و سیاه‌نمایی می‌کنند تا تصمیمات گرفته شده را کم‌ارزش جلوه دهند، اما معتقدیم که این بیانیه مشترک مبنای خوبی برای تعاملات ایران و آژانس است.

وی با تأکید بر این که در سفر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به ایران این بیانیه به عنوان خط مبنا و به عنوان نقشه راه میان ایران و آژانس منظور شده است، افزود: هرچند در مقطعی برخلاف خواسته دو طرف، روند همکاری میان ایران و آژانس کند شد اما ما از این پس تداوم تعاملاتمان را بر مبنای بیانیه مشترک دنبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همکاری‌های آتی ایران با آژانس را در سه بخش عنوان کرد که بخش اول شامل موارد گذشته‌ای است که در سند برجام در قالب پی‌ام‌دی بسته شده بود و آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است که نباید دیگر بخش‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

اسلامی ادامه داد: بخش دوم درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان انتظارات را دنبال خواهیم کرد و برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: بخش سوم که شخص آقای گروسی مسئول آن است شامل گام‌هایی است که مدیرکل آژانس باید برای آینده بردارد و در این رابطه نقش ایشان به موجب وظیفه تسهیل‌گری که برای برداشتن موانع و حل مسائلی که عمدتاً سیاسی است برعهده دارد، حائز اهمیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که مقرر شده است معاونین دو طرف برای تهیه پیش نویس این سه بخش بر روی زمان‌بندی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفتگو داشته باشند؛ آن را آغاز یک فرایند خواند.

اسلامی بر ضرورت مراقبت بر عدم تأثیرگذاری اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران در تعاملات کشورمان با آژانس تأکید و به توطئه‌های صهیونیست‌ها در این رابطه از طریق القائات رسانه‌ای اشاره کرد.

وی بر جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه پرداخت و گفت: اکنون که ماهیت این رژیم بیش از پیش بر مردم جهان ثابت شده است و باید توجه داشت که پشت پرده اقدامات علیه ایران این رژیم است و دیگر نباید از این پس اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی علیه کشور ما ملاک آژانس قرار بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: از سال گذشته سند راهبردی جامع بیست ساله هسته‌ای در دستورکار قرار گرفته و مبنای اقدامات این سازمان شده است که یکی از محورهای مهم آن رسیدن به تولید۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است که حدود ۲۲ درصد برق کشور را تأمین می‌کند.

اسلامی با اشاره به کاربردهای انرژی اتمی از جمله در تولید رادیوداروها در بخش سلامت و یا پرتودهی آفات و سموم محصولات کشاورزی، صفر شدن تولید کربن در جهان و سه برابر شدن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای را مهمترین هدف‌گذاری دنیا برای سال ۲۰۵۰ بیان کرد و گفت برنامه‌های ما نیز برای حرکت به سمت این هدف خواهد بود.

وی اظهار کرد: کشور ما از برجام خارج نشده است و این آمریکا بود که از آن خارج شد، نه خود به تعهداتش عمل نکرد و نه اجازه داد دیگران به تعهداتشان عمل کنند و سه کشور اروپایی نیز بر خلاف معاهده‌ای که امضا کرده بودند چنین کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد ایران یک طرفه به تعهداتش عمل کرد و اکنون نیز به استناد ماده ۲۶ برجام، انجام تعهداتش را کاهش داد.

اسلامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را مبنای اقدامات دانست و افزود: چهارچوب تعاملات ما قانون اقدام راهبردی پادمان و ان‌پی‌تی است.