معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: آنچه در بیمارستان الزهرای(س) اصفهان انجام می‌گیرد علاوه‌بر پیوند مغز استخوان از خود فرد به او، انتقال پیوند از فردی دیگر به شخص بیمار است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، سید مرتضی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراصفهان در ارتباط با عمل پیوند مغز استخوان در اصفهان، […]

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: آنچه در بیمارستان الزهرای(س) اصفهان انجام می‌گیرد علاوه‌بر پیوند مغز استخوان از خود فرد به او، انتقال پیوند از فردی دیگر به شخص بیمار است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، سید مرتضی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراصفهان در ارتباط با عمل پیوند مغز استخوان در اصفهان، اظهار داشت: اولین عمل پیوند سلول‌های مغز استخوان در ایران و اصفهان حدود ۳۰ سال پیش توسط دکتر آذر انجام شد، اما در آن زمان مشکلاتی ایجاد شده و از وی پشتیبانی لازم صورت نگرفته است.

وی افزود: سال‌ها است که در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان این عمل با پیوند سلول‌های خون‌ساز از خود فرد بیمار انجام می‌گیرد و طی آن با انجام یک فرآیند مفصل بر این سلول‌‌ها، مجددا قابلیت و آمادگی تزریق را پیدا می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در روزهای گذشته اولین عمل پیوند سلول‌های خون‌ساز در بیمارستان الزهرا(س) با موفقیت انجام شده است، عنوان کرد: آنچه در بیمارستان الزهرای اصفهان انجام می‌گیرد علاوه‌ بر پیوند مغز استخوان از خود فرد به او، انتقال پیوند از فردی دیگر به شخص بیمار است، فرد انتقال‌دهنده می‌تواند از خویشان یا افراد دیگر باشد که مطابق سیستم‌های ژنتیکی مشخص می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما توانسته‌ایم مطابق استانداردهای روز در این حوزه عمل کنیم و پس از بازدیدهای مکرر اجازه انجام این عمل صادر شده است.

حیدری با اشاره به اهمیت این دستاورد در استان، خاطرنشان کرد: این کار بزرگی است که در استان اصفهان انجام خواهد گرفت.
به گزارش تسنیم، پیوند مغز استخوان یک درمان پزشکی است که برای جایگزینی مغز استخوان آسیب‌دیده یا از بین رفته در اثر بیماری، عفونت یا شیمی درمانی به‌کار می‌رود. بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مرکز آموزشی درمانی الزهرای اصفهان دارای ۶ تخت و فضایی با مساحت ۶۳۰ متر مربع است که در تیرماه ۱۴۰۱ بهره‌برداری شده و با به‌کارگیری بیش از ۳۰ کادر درمانی آموزش‌دیده به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند.

اولین عمل پیوند موفق سلول‌های بنیادی خون‌ساز در این مرکز، بیمار ۶۲ ساله را به آغوش خانواده‌اش بازگرداند.