عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت:مصوبه سران قوا در صورت ضمانت اجرایی می تواند کمکی به مستاجران در حوزه مسکن کند اما برای طولانی مدت و به طور دائمینمی تواند اثر گزار باشد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اصناف استان اصفهان، تحولات بازار مسکن در شهر تهران که […]

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت:مصوبه سران قوا در صورت ضمانت اجرایی می تواند کمکی به مستاجران در حوزه مسکن کند اما برای طولانی مدت و به طور دائمی
نمی تواند اثر گزار باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اصناف استان اصفهان، تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در خردادماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش دارد.
رسول جهانگیری در مصاحبه اختصاصی سایت طلا گفت: متاسفانه با وضعیت اقتصادی کنونی و بالا رفتن هزینه خانوار مشکلات زیادی در حوزه مسکن به خصوص برای مستاجران ایجاد شده است.
رییس اتاق اصناف اصفهان بیان کرد: مصوبه سران قوا در صورت ضمانت اجرایی می تواند کمکی به مستاجران در حوزه مسکن کند اما برای طولانی مدت و به طور دائمی نمی تواند اثر گزار باشد.
وی گفت:در صورتی که ضمانت اجرایی این مصوبه اعلام شود و قوه قضاییه حکم تخلیه صادر نکند مگر اینکه مالک پنج شرط را که در متن مصوبه است دارا باشد این مصوبه میتواند به مستاجر کمک کند. بر اساس بسته سیاستی مصوب شده در این جلسه افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران و سایر کلانشهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها حداکثر ۲۰ درصد است از طرفی تمدید خودکار یکساله قراردادهای اجاره سال ۱۴۰۱ با تعیین سقف افزایش باید اعمال شود. وی وضعیت کنونی بازار مسکن را بخاطر عدم ثبات اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن باعث بروز مشکل در این حوزه شده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت:متاسفانه زمانی که قیمت مسکن افزایش یابد قطعا در حوزه رهن و اجاره هم با افزایش قیمت روبه رو خواهیم شد و از طرفی گرانی مصالح ساختمانی هم عامل دیگری بر رشد قیمت مسکن می باشد.
عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت:بازار مسکن مانند قیمت طلا یا ارز نیست که روزانه متغیر باشد و در صورتیکه ثبات اقتصادی و جود داشته باشد و سرمایه گذار بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری در این حوزه شود قطعا این بازار هم به آرامش و تعادل خواهد رسید. رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت:اگر در حوزه مالیات خانه های خالی، دولت به جای طرح تنبیهی از تشویق استفاده کند به طور مثال اگر مالک خانه های خالی ملک خود را اجاره دهد از مالیات معاف خواهد بود این طرح قطعا می تواند کمک شایانی در پیشرفت این حوزه داشته باشد.
وی گفت:اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد و اقتصاد ثبات یابد قطعا بازار مسکن هم به آرامش و رونق خواهد رسید.
رییس کارگروه مشاورین املاک کشور در پایان گفت:با ایجاد جذابیت در حوزه مسکن برای بخش خصوصی می توانیم کمک شایانی در جهت پیشرفت بازار مسکن داشته باشیم. گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در خردادماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش دارد.
به گزارش سایت طلا،این در حالی است که در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۲۲.۳ درصدی در منطقه یک و ۵۵.۳ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.
علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری نیز در شهر تهران و در کل مناطق شهری در خرداد امسال نشان دهنده رشدی معادل ۴۶.۵ و ۵۱.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.