رشد ۶۰درصدی تولید برق از آب در سال جاری در نیمه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی سدهای کشور رشدی ۶۰.۲درصدی داشته است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی، محبوب‌ترین نوع نیروی تجدیدپذیر جهان است، به‌طوری که در پایان سال […]

رشد ۶۰درصدی تولید برق از آب در سال جاری

در نیمه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی سدهای کشور رشدی ۶۰.۲درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی، محبوب‌ترین نوع نیروی تجدیدپذیر جهان است، به‌طوری که در پایان سال ۲۰۲۲، از ظرفیت ۳ هزار و ۳۷۲ گیگاواتی تولید انرژی های تجدیدپذیر در سطح جهانی، ۱۲۵۶ گیگاوات مربوط به ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی بوده است.

در ایران نیز ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی در پایان شهریورماه سال جاری به ۱۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات رسید. در سال جاری شاهد افزایش بهره‌برداری از این ظرفیت در تأمین برق کشور بودیم، به طوری که از مجموع میزان تأمین برق در پیک نیاز ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاواتی تابستان امسال، حدود ۸ هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین شده است.

مقایسه میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی در ۶ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حاکی از رشدی ۶۰٫۲ درصدی در تولید انرژی برق‌آبی است.

در نیمه نخست امسال در مجموع ۱۵ هزار و ۹۸۷ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی به شبکه سراسری برق کشور تزریق شده، درحالی که میزان تولید انرژی برق‌آبی در نیمه نخست سال گذشته ۹ هزار و ۹۸۰ گیگاوات ساعت بوده است.

درواقع ذخیره‌سازی آب در سدهای بزرگ کشور، علاوه بر تأثیر مستقیم در تأمین و مدیریت آب در سال خشک و کم‌بارش ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، نقش موثری در تأمین برق و جبران ناترازی گسترده در بخش برق داشته است.