مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان گفت: در حال حاضر نزدیک به یک‌هزار و سی زندانی جرایم غیرعمد در سطح 11 ندامتگاه استان اصفهان تحمل حبس می‌کنند که تقریبا یک‌پنجم از این افراد را زندانیان بدهکار مهریه شامل می‌شوند.

 در هفته قوه قضائیه با هدف کاهش حداکثری زندانیان بدهکار مالی و در رأس آن‌ها محکومان به پرداخت مهریه،‌ اسدالله گرجی‌زاده مدیر ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان و محمد شفیع‌زاده بروجنی رئیس مجتمع قضایی شهید قدوسی اصفهان (مجتمع قضایی خانواده) از بازداشتگاه جرائم غیرعمد و محکوم مالی اصفهان بازدید و در حضور عبدالحسین مرادی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به حل و فصل مشکلات موجود در پرونده برخی زندانیان بدهکار صداق پرداختند.

 اسدالله گرجی‌زاده مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان با بیان اینکه در این دیدار چهره به چهره زمینه آزادی ۱۲ زندانی مهریه فراهم شد، اظهار داشت: مطالعه پرونده‌های ناشی از تعهدات مهریه نشان می‌دهد سکه‌های بهار آزادی، همیشه نوید شادی نبوده و قابلیت به بند کشیدن مردان بسیاری را در پشت میله‌های زندان دارند.

وی با اشاره به جمعیت ۱۵۶ نفره زندانیان بدهکار مهریه در اصفهان افزود: با وجود صبغه معنوی و سابقه فرهنگی شناخته شده مردمان نصف‌جهان، بابت برخی از خرده‌رفتارهای تا حدودی غیراسلامی به اسم عقود شرعی نکاح بسیاری از جوانان و نیروهای انسانی فعال کشور بابت ناتوانی در پرداخت دیون مهریه در بند گرفتار آمده‌اند.

گرجی‌زاده بیان کرد: جمعیتی تقریبا زیاد که با صحت کامل عقل و اراده و بی‌اعتنا به کثرت اخبار و آماری که از به حبس درآمدن مردان زیادی از این سرزمین حکایت دارند، به واسطه تعهد همین کابین‌های پرداخت نشدنی و صداق‌ بعضاً سنگین در پشت میله‌های زندان به بند کشیده شده‌اند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان گفت: با تلاش جمع بسیاری از نهادهای حمایتی و پیگیری خانواده‌های‌شان جمع زیادی از این بدهکاران حتی از ایفای حتی یک دهم تعهدات صددرصد مالی و بعضاً یک صدم مهریه‌های طلایی خود عاجز هستند.

وی تصریح کرد: کثرت زندانیان خاصه در شهرهای بزرگی مانند اصفهان و شیراز و کرمان حکایت از آن دارند ایامی که روزگاری دلالت داشت «مهریه را چه کسی خواسته و چه کسی داده» مدت‌های مدیدی به سر آمده است و این روزها با مراجعه به شعبات متعدد دادگاه‌های خانواده می‌توان مشاهده کرد مهریه را با استناد به تعدد پرونده‌ها هم می‌دهند و هم به طور کامل پس می‌گیرند.

بدهکاران مهریه با یک تا سه سکه بهار آزادی در زندان هستند

گرجی‌زاده ادامه داد: برای اثبات این ادعا کافی است گذری به صفحه روزنامه‌ها و حکایات منتشر شده در تعدد شبکه‌های اجتماعی نگاهی بیاندازید تا تایید کنید غیر از متروک شدن ضرب‌المثل‌هایی از این دست، حتی بساط حبس با مهریه‌های سنگین هم تمام شده و این روزها مردان ایرانی و خاصه بدهکاران مهریه‌های طلایی در اصفهان نه با تعیین صداق‌هایی به سال شمسی و میلادی عروس بلکه با ناتوانی در پرداخت یک تا سه سکه بهار آزادی از جانب مرد خانه این جمعیت سه رقمی روانه زندان‌ها شده و می‌شوند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان اضافه کرد: توجه به مخالفت‌های صریح مراجع عظام تقلید دایر بر «عدم جواز شرعی حبس برای زندانیان دیون غیرمعوض» و با توجه به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب و هشدار روسای دستگاه قضا در دهه گذشته دایر بر کاهش جمعیت کیفری (خاصه زندانیان بدهکار مالی مهریه) رسیدگی به اصلاح قانون مهریه از مدت‌ها پیش شروع شده و مسأله رفع جنبه کیفری از صداق معقول در راستای آزادی ۲ هزار و ۳۲۱ زندانی حال حاضر مهریه سراسر کشور در دستور کار وکلای خانه ملت قرار دارد.

مهریه باید با اقدامات فرهنگی اصلاح شود

وی خاطرنشان کرد: اما بیش از همه این‌ها اصلاح مسأله مهریه را نه از طریق رفع موانع و توجه صرف به خلاء‌های قانونی بلکه باید در راستای ماهیت خصوصی این نوع قراردادهای خصوصی، با تغییر نگاه عمومی و در مسیر انجام اقدامات فرهنگی مؤثر پیگیری کرد.

گرجی‌زداه ادامه داد: به همین دلیل طبق نظر مؤسسان ستاد دیه نیز حمایت از بدهکاران ناشی از مهریه هرگز در اولویت رسیدگی‌های این نهاد مردمی قرار نداشته و ندارد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان عنوان کرد: در این نهاد مردمی طبق اساسنامه و بخشنامه‌های ارسالی ستاد دیه کشور، ما منع شده‌ایم به آن‌ دسته از زندانیان مالی که با بی‌مبالاتی نسبت به عواقب تلخ برخی تعهدات و بدون احتساب اندازه جیب‌شان در مهریه‌هایی نامعقول تعهد کرده‌اند، ولو به قدر قلیل کمک بلاعوضی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بر حسب همین در رسیدگی به پرونده‌های مهریه تلاش ما همواره دایر بر این اصل بوده تا پرونده در وهله نخست با ارایه معاضدت قضایی و به طور دقیق با ارایه دادخواست اعسار یا تعدیل اقساط مختومه شود و در مراحل بعد که تحقیقات مکفی انجام و استعلامات دقیق ثبتی اخذ شد، ممکن است در حد معقول و بنا به وسع مالی و اوضاع معیشتی داماد، سقف کوتاه وام‌های بانکی برای آن‌ها در نظر گرفته شود؛ نه کمک و مساعدت بیشتر.

گرجی‌زاده بیان کرد: امروز با وجود رفع خلاءهای قانونی نسبت به مجازات بدهکاران غیرتبهکار و با وجود تاکید ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۹۴ که حبس بدهکار مالی را منوط به احراز مواردی چون «استنکاف محکوم‌علیه از پرداخت بدون عذر موجه» مطرح کرده اما با این شرایط مع‌الاسف باز بواسطه احکام صادره جوانانی از این سرزمین که مشکلات مالی آن‌ها به دلایلی چون عدم شغل ثابت و سطح معیشتی خانواده امری مسجل است، به دلیل عدم استطاعت در پرداخت مهریه در بند حضور دارند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان افزود: در برخی پرونده‌ها ممکن است محکومیت به پرداخت مهریه «تک‌قرار» نبوده و فرد بدهکار بابت جرایم دیگر یا تخلفات موجود در پرونده، غیر از زوجه مقروض دیگران هم باشد که با لحاظ این شرایط باز وضعیت رنگ و بوی مطبوعی ندارد و طبق آمار تنها در استان اصفهان تقریبا ثلث جمعیت ۱۵۶ نفری زندانیان حال حاضر مهریه در شمار افرادی تعریف می‌شوند که به صرف همین مطالبه حقوقی و ارایه همین دادخواست در حصار زندان گرفتار آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با قیمت ۲۵ میلیون تومانی سکه بهار آزادی در این روزها افراد و جوانان بسیاری به علت بیکاری یا نداشتن کار ثابت نه در تأمین تامین مهریه‌هایی از قرار ۳۱۳، ۱۱۰ یا حتی ۷۲ سکه طلایی، بلکه به دلیل عدم امکان در پرداخت تنها ۲ یا سه سکه و آن طور که امروز در بازدید شاهد بودیم بابت فقط یک مثقال طلا در منجلاب ندانم‌کاری افتاده و عمر گرانسنگ خود را در ندامتگاه سپری می‌کنند تا شاید روزی برای آزادی آن‌ها فرجی حاصل شود.