پیشگام هوش مصنوعی در مصاحبه با رویترز گفت تهدید هوش مصنوعی برای بشریت از تغییرات آب و هوایی فوری‌تر است.

جفری هینتون، که به عنوان یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی شناخته می شود، اخیراً پس از یک دهه کار در شرکت گوگل آن  را ترک و اعلام کرد این کار را انجام داده تا بتواند به راحتی در مورد خطرات این فناوری صحبت کند.

هینتون در زمینه شبکه های عصبی که منجر به توسعه سیستم های هوش مصنوعی کنونی مانند چت بات گفت وگوی چت‌جی‌پی‌تی شده اقداماتی را انجام داده است.  او در سال ۲۰۱۸، جایزه تورینگ را به خاطر موفقیت های تحقیقاتی خود دریافت کرد.

اما هینتون اکنون در میان رهبران فناوری است که علناً از نگرانی در مورد تهدید احتمالی هوش مصنوعی حمایت می‌کنند، آن ها معتقدند در صورتی که ماشین‌ها به هوشی بالاتر از انسان دست یابند کنترل سیاره زمین را در دست می گیرند.

هینتون گفت:«من دوست ندارم تغییرات آب و هوایی را بی ارزش کنم. نمی خواهم بگویم شما نباید نگران تغییرات آب و هوایی باشید. اما فکر می کنم در نهایت هوش مصنوعی فوریت بیشتری داشته باشد.»

او افزود که توصیه مواردی که جلوی تغییرات آب و هوایی را بگیرند آسان است مانند توقف در سوزاندن کربن، اما در مورد هوش مصنوعی شما با شخص طرف نیستید.

ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر، در ماه آوریل(فروردین/ اردیبهشت)، به هزاران نفر امضا کننده نامه ای سرگشاده پیوست که در آن خواستار توقف شش ماهه توسعه سیستم هایی قدرتمندتر از GPT-4 شدند.

هینتون با امضاکنندگان این نامه موافق است که هوش مصنوعی ممکن است تهدیدی وجودی برای بشریت باشد؛ اما او با توقف تحقیقات مخالفت کرد.

کمیته‌ای از قانون‌گذاران در اتحادیه اروپا، به نامه مورد حمایت ماسک پاسخ دادند و از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده خواستند تا با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، یک نشست جهانی درباره جهت‌گیری آینده فناوری تشکیل دهد.

در همین حال، بایدن با تعدادی از رهبران شرکت‌های هوش مصنوعی، از جمله ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و سم آلتمن، مدیر عامل اپن‌ای‌آی در کاخ سفید گفت وگو کرد.

هینتون اعلام کرده که رهبران فناوری بهترین درک را از هوش مصنوعی دارند و سیاستمداران نیز باید در آن مشارکت داشته باشند. او گفت:«این فناوری همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین همه ما باید در مورد آن فکر کنیم.»