یک نماینده اقتصاددان مجلس شورای اسلامی در توئیت اخیر خود خواستار گام بلند مسئولان عالی‌رتبه ایران و کشورهای منطقه در اجرای تونل زیردریایی کشور‌های قطر و عمان جهت اتصال به مرزهای کشورمان نسبت به تحول اقتصادی و توسعه تجارت جهانی شد.به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران،به نقل از پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار در ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور […]

یک نماینده اقتصاددان مجلس شورای اسلامی در توئیت اخیر خود خواستار گام بلند مسئولان عالی‌رتبه ایران و کشورهای منطقه در اجرای تونل زیردریایی کشور‌های قطر و عمان جهت اتصال به مرزهای کشورمان نسبت به تحول اقتصادی و توسعه تجارت جهانی شد.
به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران،به نقل از پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار در ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور و هیأت همراه پس از سالیان طولانی نزدیک به ۱۱ سال با هدف توسعه تجارت جهانی و افزایش همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه در منطقه به کشور قطر سفر داشت و به گفته علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی ۴ توافقنامه مدنظر قرار گرفت که یک مورد در بخش هوایی، یک مورد بخش دریایی، یک مورد در حوزه بندری و چهارمین مورد، ساخت تونل زیر دریا بین ایران و قطر است.

در همین راستا بود که تمرکز فعالان اقتصادی و رسانه‌های جهان بر این موضوع متمرکز شد که با ساخت این تونل به عنوان یک پروژه بی‌نظیر در جهان که از بندر دیر بوشهر تا قطر اجرا خواهد شد می‌تواند فرصت منحصربه‌فرد و طلایی اقتصاد خاورمیانه با اتصال خاک کشورهای همسایه خلیج فارس به خاک ایران و سپس به کشورهای آسیای میانه و اروپا باشد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی هم در این راستا در توئیت اخیر خود با این موضوع مهم اشاره کرد و نوشت: دولت باید تونل‌های زیردریایی بین قطر و عمان به ایران را که برای این کشورها جنبه مرگ و زندگی دارد و برای ما روزنه تنفس است و با سرمایه‌گذاری این کشورها دنبال می‌شود را جدی بگیرد. هرچند این طرح‌ها به عمرکاری دولت و مجلس نمی‌رسد ولی با دید بلندمدت تمرکز بر این طرح‌ها ضرورت دارد.

تدابیر این نماینده مجلس در حال مطرح می‌شود که در سال ۲۰۱۷ کشور قطر که یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه و جهان است در یک فرآیند مربوط به اختلافات سیاسی و مذهبی با برخی از کشورها که با محوریت استکبار جهانی و در راس آمریکا نیز رهبری می‌شدند دچار مشکل شد که خوشبختانه با کمک‌های ایران و ترکیه و برخی دیگر از کشورها از این تنگنا و محاصره اقتصادی نجات یافت.

“گزارش عصر کار هرچند سابقه ساخت تونل به سال‌های طولانی قریب به ۲۰۰ سال پیش به متراژ ۴۰۰ متر در کشور انگلستان و بر روی رودخانه تایمز می‌رسد اما تاکنون ده‌ها تونل زیردریایی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه جهان ساخته شده‌اند که با تعریف پروژه‌های مربوط به تونل زیردریایی در منطقه خلیج فارس از عمان به هرمزگان به طول ۵۰ کیلومتر و از قطر به بوشهر به طول ۱۹۰ کیلومتر که در حال حاضر مطالعات اولیه آن در شرف اجرا است و بنابر گمانه‌زنی‌ها تونل بندر دیر بوشهر تا جزایر قطر به دلیل اینکه بزرگترین تونل زیردریایی جهان محسوب می‌شود در حدود ۵۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت با بهره‌برداری از آن که در یک فرصت عملیاتی احتمالا ۱۰ ساله انجام خواهد گرفت فصل جدید و قابل اطمینانی را اقتصاد جهانی و منطقه فراهم خواهد کرد و جایگاه کنونی و آتی ایران را در مسیر قدرت منطقه بودن تثبیت می‌کند.”