آسیای مرکزی و مهار افراط‌گرایی؛ نقش و جایگاه طالبان در پازل منطقه کارشناس مذهبی قرقیزستان معتقد است با وجود اینکه هیچ کشوری، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما برای مقابله با انتقال افراط‌گرایی به آسیای مرکزی باید با دولت کنونی افغانستان همکاری کنیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،«کنات بیک میرزا خلیل اف» […]

آسیای مرکزی و مهار افراط‌گرایی؛ نقش و جایگاه طالبان در پازل منطقه

کارشناس مذهبی قرقیزستان معتقد است با وجود اینکه هیچ کشوری، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما برای مقابله با انتقال افراط‌گرایی به آسیای مرکزی باید با دولت کنونی افغانستان همکاری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،«کنات بیک میرزا خلیل اف» کارشناس مذهبی قرقیزستان در بیشکک به چند پرسش در مورد فعالیت گروه‌های افراطی در آسیای مرکزی و نحوه مقابله دولت‌­های منطقه به آنها پاسخ داد.

فارس: خطر گروه‌های مذهبی- افراطی امروز در کشورهای آسیای مرکزی چقدر است؟

خلیل‌اف: در حال حاضر، وضعیت در آسیای مرکزی، ارتباط مستقیمی با فعالیت گروه‌های افراطی قبلی در آسیای مرکزی دارد. فکر می‌کنم به دلیل درگیری روسیه و اوکراین، توجه اصلی گروه‌های افراطی و مزدوران آنها معطوف به این درگیری است.

نگرانی اصلی جامعه جهانی نه بر جنبش “طالبان” که دو سال است در افغانستان قدرت را در دست دارد، بلکه به درگیری روسیه و اوکراین معطوف است اما در کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان نمی‌توان تهدید رادیکالیسم و ​​فعالیت گروه‌های تروریستی مختلف را نادیده گرفت.

همانطور که می‌دانید در روزهای اخیر دستگیری اعضای سازمان‌های تروریستی در رسانه‌ها منتشر شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از مرحله فعال درگیری‌ها در سوریه و عراق، برخی اعضای گروه تروریستی “داعش” و سازمان‌های افراطی متحد با آنها به افغانستان آمده­‌اند. در عین حال، فعالیت کانون‌های نهفته آنها در آسیای مرکزی، از جمله قرقیزستان، ما را تهدید می‌کند.

نمونه بارز آن دستگیری اعضای “داعش” توسط سرویس امنیت ملی در بیشکک و منطقه جلال آباد در ۲۲ نوامبر(اول آذرماه) است. گفته می‌شود که یکی از بازداشت شدگان قبلا به اتهام فعالیت­های تروریستی محکوم شده بود. در کشورهای آسیای مرکزی، وضعیت مربوط به فعالیت‌های سازمان های افراطی، به عنوان مثال، در ازبکستان تحت کنترل است. از آنجایی که تاجیکستان با افغانستان هم مرز است، پس از روی کار آمدن طالبان، آنها  سربازان خود را به نام “گردان مرگ” به بهانه اینکه رحمان در دولت ما دخالت می‌­کند  به مرز تاجیکستان آوردند. بنابراین وضعیت آنجا خطرناک است.

وضعیت در قرقیزستان نیاز به کنترل دارد. در قزاقستان این مشکل کمی جدی است زیرا پس از حوادثی که در دی ماه امسال در آلماتی و آستانه رخ داد، مقامات رسمی و نهادهای انتظامی کشور، سازمان دهندگان این شورش را اعضای جریانات سلفی معرفی کرده و شروع به دستگیری و بازجویی آنها کردند؛ این نیز تا حدودی خطرناک است.ما هرگز نباید انکار کنیم که رادیکالیسم و ​​فعالیت‌های سازمان های تروریستی نه تنها برای منطقه آسیای مرکزی، بلکه برای کل منطقه غرب آسیا تهدید است.

فارس: مسلمانان چگونه می‌توانند متحد شوند و از به قدرت رسیدن افراط­‌گرایان جلوگیری کنند؟

خلیل‌اف: این مسئله بسیار سختی است. دلیل آن این است که ادغام و هماهنگی دیدگاه‌ها، مکاتب فکری و کار جوامع مختلف در یک مکتب مشکلی است که تا حدودی نیازمند زمان است. برای آن باید از داخل هر یک از مکاتب افرادی برای اتحاد جهان اسلام تلاش کنند یا در چارچوب رهبران جریان‌های مختلف یا از طریق سازمان های بین المللی مانند «کنفرانس اسلامی» به توافقی رسید.