کاخ سفید در نظر دارد از خطر تعطیلی دولت و تشنگی فزاینده اعضای مجلس نمایندگان برای استیضاح جو بایدن رئیس جمهور این کشور استفاده کند تا پائیز امسال پس از ماه اوت (آگوست) دشوار و سخت، در مقابل جمهوریخواهان حالت تهاجمی به خود بگیرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، کنگره تا پایان ماه جاری […]

کاخ سفید در نظر دارد از خطر تعطیلی دولت و تشنگی فزاینده اعضای مجلس نمایندگان برای استیضاح جو بایدن رئیس جمهور این کشور استفاده کند تا پائیز امسال پس از ماه اوت (آگوست) دشوار و سخت، در مقابل جمهوریخواهان حالت تهاجمی به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، کنگره تا پایان ماه جاری سپتامبر فرصت دارد تا با بودجه دولتی موافقت کند، اما به نظر می رسد جمهوری خواهان مجلس بر سر راه پیش رو اختلاف نظر دارند.

به گزارش تارنمای هیل وابسته به کنگره آمریکا، در حالی که مجلس نمایندگان، سنا و بایدن در اوایل سال جاری با توافقی برای افزایش سقف بدهی موافقت کردند، محافظه کاران از آن زمان از سطوح مخارج تعیین شده در آن توافق ابراز نارضایتی کرده اند.

تامین مالی برای اوکراین عموما حوزه ای است که هر دو جناح با آن موافق هستند، اما تعداد کمی از جمهوری‌خواهان مجلس وجود دارند که می‌خواهند از ضرب‌الاجل سپتامبر به عنوان اهرم استفاده و این کمک به اوکراین را قطع کنند.

از سوی دیگر، موضوع تحقیقات استیضاح بایدن وجود دارد که مارجوری تیلور گرین، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه آن را با بودجه مرتبط دانست و گفت که از ادامه کار دولت بدون رای گیری در خصوص استیضاح بایدن حمایت نخواهد کرد. او شرایط دیگری را برای رای خود قرار داد که پایان دادن به کمک مالی به اوکراین و حذف دستورات مرتبط با ویروس کرونا شامل آنها می شود.

کاخ سفید در واکنش اظهارات تیلور گرین واکنش نشان داد و آن را به عنوان فرصتی دید که به حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان حمله کند و در جایگاه بالاتری قرار گیرد.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت: «آخرین چیزی که مردم آمریکا می خواهند این است که اعضای افراطی مجلس باعث تعطیلی دولت شوند و این تعطیلی به اقتصاد ما آسیب بزند، آمادگی ما در برابر بلایا را تضعیف کند و نیروهای ما را مجبور کند بدون حقوق تضمین شده کار کنند.»

بایدن یک ماه اوت (آگوست) دشوار را تحمل کرد که طی آن اغلب صحنه سیاسی متمرکز بر مسایل حقوقی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و رقابت های ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان بود. او به خاطر قیمت های بالای بنزین و به دلیل واکنش ضعیف به آتش سوزی های ویرانگر در مائویی مورد انتقاد قرار گرفت. جمهوری خواهان از این مسائل برای ضربه زدن به بایدن استفاده کردند.

پس از اینکه وزارت دادگستری آمریکا در اقدامی غافلگیرکننده، بازپرس ویژه ای را تعیین کرد که تحقیقات درباره هانتر بایدن پسر رئیس جمهور آمریکا را انجام دهد، کاخ سفید نیز مجبور شد به حملات مکرر نمایندگان مجلس نمایندگان به پسر بایدن واکنش نشان دهد.

اما این مسایل بایدن را در موقعیتی آشنا از جمله محبوبیت پایین و خارج از توجه اخبار حفظ کرده است.

اما پاسخ کاخ سفید به بیانیه پنجشنبه شب گرین نشان می‌دهد که دولت بایدن فکر می‌کند با متهم کردن جمهوری‌خواهان به سوق دادن دولت به تعطیلی و تمرکز بیشتر بر بازی‌های سیاسی تا اداره کشور، می‌تواند قدرت سیاسی خود را دوباره به دست آورد و در عین حال جمهوری‌خواهان را به عقب براند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه خواستار یک قطعنامه کوتاه‌مدت برای تأمین مالی دولت شد. او همچنین از کنگره خواست که ۱۶ میلیارد دلار برای کمک به بلایای طبیعی در پی آتش‌سوزی‌های مائویی و طوفان ایدالیا اختصاص دهد. پاسخ بایدن به پرسش یک خبرنگار در خصوص تلفات این طوفان منجر شد که کاخ سفید اعلام کند, بایدن سوال خبرنگار را نشنیده است.

بایدن در پاسخ به این سوال گفته بود: نظری ندارم.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا نیز خواستار قطعنامه کوتاه‌مدت شده و در نامه ای در روز جمعه گفت که اگر دولت تعطیل شود، آمریکایی ها باید جمهوری خواهان را مقصر بدانند.

بایدن در این هفته نیز سعی کرد در مقابل خبرنگاران، جمهوری خواهان را مقصر تعطیلی احتمالی جلوه دهد. وی به خبرنگاران گفت: تعطیلی دولت یک مشکل جدی خواهد بود. من امیدوارم که بلوغ بیشتری برای جلوگیری از این اتفاق وجود داشته باشد.

در حالی که کاخ سفید تاکید می‌کند جمهوری‌خواهان بر اولویت‌های اشتباه تمرکز کرده‌اند، کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرده است که اگر دولت تعطیل شود، تحقیقات در مورد خانواده بایدن و معاملات تجاری خارجی آنها متوقف خواهد شد.

جیمز کامر، رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقات در مورد کسب و کارهای خانوادگی بایدن را رهبری می‌کند، همچنین هشدار داد که تعطیلی دولت در کار کمیته وی اختلال ایجاد خواهد کرد.

تحقیقات جمهوری خواهان پیرامون روابط تجاری هانتر بایدن، اخیرا برای رییس جمهور آمریکا دردسرهایی ایجاد کرده است.

طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا در سال ۲۰۱۹ در دولت ترامپ اتفاق افتاد. دلیل این تعطیلی تامین بودجه برای دیوار مرزی ترامپ بود. دومین دوره طولانی مدت تعطیلی دولت در زمان بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد که دلیل آن درخواست برای کاهش هزینه ها بود و سومین دوره طولانی تعطیلی دولت در دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ بر سر قانون بیمه اقتصادی و ارزان بود.

این تعطیلی ها در افکار عمومی گمانه زنی های مختلفی در خصوص مقصر ایجاد کرد. پس از تعطیلی سال ۲۰۱۳، جمهوری خواهان اکثریت خود را در مجلس افزایش دادند و در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۴ به سنا رسیدند. پس از تعطیلی دولت کلینتون که تا دسامبر ۱۹۹۶ ادامه یافت، وی دوباره انتخاب شد.

کاخ سفید مطمئناً به حملات ادامه خواهد داد و معتقد است مسئولیت کنگره تامین مالی دولت است و آنها مقصر تعطیلی خواهند بود.