معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به عنوان اصلی‌ترین نهاد حمایتی قشر جوان، در دولت سیزدهم با انعقاد شماری از تفاهمنامه‌ها، مهارت‌آموزی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در راستای حمایت از اشتغالزایی، ازدواج و تشکیل زندگی مشترک فراهم کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت /برنا، با تصویب قانون […]

معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به عنوان اصلی‌ترین نهاد حمایتی قشر جوان، در دولت سیزدهم با انعقاد شماری از تفاهمنامه‌ها، مهارت‌آموزی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در راستای حمایت از اشتغالزایی، ازدواج و تشکیل زندگی مشترک فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت /برنا، با تصویب قانون ۸ دی ماه ۱۳۸۹، در ادغام با سازمان تربیت بدنی کشور تبدیل به وزارت ورزش و جوانان شد و امروزه در ۲ حوزه «ورزش» و «جوانان» فعالیت می‌کند.
حمایت از تدوین و اجرای برنامه‌های مرتبط با امور جوانان، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی در حوزه جوانان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و نمایندگی دولت در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مرتبط با جوانان، پیش‌بینی تسهیلات و تمهیدات لازم برای تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه ‌های مرتبط با امور جوانان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه جوانان و حمایت از ایجاد و اداره خانه‌های جوانان از مهمترین اهداف و رسالت‌های این سازمان دولتی در حوزه “جوانان” است.
اعمال تعهداتی که در دولت مردمی سیزدهم با انعقاد شماری از تفاهمنامه‌ها به منظور همکاری با برخی دستگاه‌ها سرعت گرفته و با توسعه آموزش جوانان، تمرکز بر مهارت‌آموزی و توانمندسازی، توانست موجبات استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های نسل جوان و فرصت اشتغال و تشکیل زندگی مشترک را نیز برای برخی جوانان به ارمغان آورد.
 در راستای حمایت از این توانمندسازی و اشتغال انجام پذیرفت و بی‌شک می‌تواند بر ازدواج جوانان و تشکیل زندگی مشترک نیز موثر واقع شود، اعطای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی به همت جامعه جوانان این وزارتخانه بود.
اعطای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی به جوانان واجد شرایط از طریق صندوق کارآفرینی امید (در اشتغال بخش شهری) با ۲۰۵ مورد و اعطای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی به جوانان واجد شرایط از طریق بانک قرض­الحسنه رسالت (در اشتغال بخش روستایی) با ۴۸۰ مورد.
برگزاری ۷۷۳۷ کارگاه آموزشی در حوزه ازدواج
­برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع ازدواج و خانواده در سطح کشور از طریق ادارات کل ورزش و جوانان استان­ها برای جوانان نیز از اقدامات حمایتی در زمینه ازدواج و خانواده است که در کارنامه دولت سیزدهم به ثبت خواهد رسید.
معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در این عرصه با برگزاری ۷۷۳۷ کارگاه آموزشی ازدواج در ۴۱۴ شهرستان کشور به صورت رایگان (۳۰۹۱ کارگاه آنلاین ـ ۴۵۸۱ حضوری ـ ۲۰۸۴۹ ساعت آموزشی ـ ۱۷۳۹۵۴ شرکت کننده) نقشی مهم در آگاهی‌بخشی به جوانان و بی‌ترید انتخاب‌های آگاهانه و کاهش طلاق ایفاء کرده است.
تدوین اطلس روند تحولات ازدواج و طلاق در دولت سیزدهم
تدوین اطلس روند تحولات ازدواج و طلاق و تبیین وضعیت آماری ازدواج و طلاق استان‌ها و شهرستان­ها به همراه مقایسه تطبیقی با آمار کشوری، نیز یکی دیگر از اقدامات نوینی است که در این دوره و با اهتمام جامعه جوانان به منظور بررسی روند تحولات ازدواج و طلاق و طبیعتا فرصت استفاده از نتایج این اطلاعات را در طرح‌ها وبرنامه‌ها فراهم آورد.
راه­اندازی، حمایت، ارزشیابی و ظرفیت­سنجی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برای نخستین بار، با هدف رتبه‌بندی و استفاده بهینه از خدمات و ظرفیت­های مراکز مشاوره در ۴۳۰ مرکز در سطح کشور، صدور و تمدید مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، ارایه مشاوره‌های رایگان به ۱۲ هزار و ۲۶۹ نفر طی ۲۱ هزار و ۳۳۸  جلسه و مراجعه ۱۲ هزار و ۷۸۶ نفر برای دریافت خدمات به این مراکز و برگزاری دوره­های دانش­افزایی با هدف ارتقای کیفی روانشناسان و مدیران مراکز و دوره تربیت مربی خانواده با هدف شبکه­سازی مربیان حوزه ازدواج و خانواده (۱۳ دوره ملی)، برگزاری دوره تربیت مربی خانواده با هدف شبکه‌سازی مربیان حوزه ازدواج و خانواده و تدوین ۳ جلد کتاب با عنوان حدیث زندگی ویژه اساتید و مربیان حوزه ازدواج و خانواده نیز از دیگر اقدامات موثر این معاونت در حمایت از ازدواج جوانان و کمک به انتخاب‌های آگاهانه در دولت ابراهیم رئیسی است.
 رسانه­ای در خانواده­های جوان، عفاف و حجاب، اعتیاد در خانواده در قالب­ انیمیشن، موشن­گرافی، فیلم کوتاه، مستند، کلیپ آموزشی، پادکست، اینفوگرافی، پوستر و کاریکاتور نیز در این دوره، توسط ادارات کل ورزش و جوانان استان­ها در سراسر کشور انجام پذیرفت.

رصد پرداخت وام‌های ازدواج به صورت ماهانه
رصد و پیگیری مستمر موضوع وام قرض­الحسنه ازدواج به صورت ماهانه از بانک مرکزی و تحلیل و ارسال به استان­ها در نخستین ­سال فعالیت دولت مردمی نیز یکی دیگر از اقدامات مهم این حوزه است که نشان از توجه ویژه دولت ابراهیم رئیسی به مقوله ازدواج و خانواده دارد.
در این دوره همچنین ۸۹۷ هزار و ۹۲۵ مورد وام قرض­الحسنه ازدواج به مبلغ ۹۱۸۵۰۷۱۵۷ میلیون ریال به زوج‌های جوان متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.
بی‌شک نگاه دولت مردم به مقوله مهارت‌آموزی، اشتغال و ازدواج نسل جوان می‌تواند نقشی حیاتی در تقویت ازدواج جوانان و تشکیل خانواده داشته و در سال‌های آتی ایران را از گرداب پیری جمعیت نجات دهد و فرصت استفاده بهینه از استعداد‌ها و توانمندی‌های فرزندان این مرز و بوم را فراهم سازد.