پژوهشگر سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به برخی ویژگی‌­های بنیادین لرزه‌­زمین­‌ساختی شمال ­باختری ایران به وضعیت گسل­‌های جنبا و لرزه‌­زا در گستره شهرستان خوی و پیرامون آن اشاره کرد و این پهنه را همراه تبریز به سبب تمرکز جمعیت و پیشینه زمینلرزه‌­های بزرگ از خطرپذیرترین مناطق کشور برشمرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران […]

پژوهشگر سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به برخی ویژگی‌­های بنیادین لرزه‌­زمین­‌ساختی شمال ­باختری ایران به وضعیت گسل­‌های جنبا و لرزه‌­زا در گستره شهرستان خوی و پیرامون آن اشاره کرد و این پهنه را همراه تبریز به سبب تمرکز جمعیت و پیشینه زمینلرزه‌­های بزرگ از خطرپذیرترین مناطق کشور برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، دکتر شهریار سلیمانی آزاد، مسؤول پروژه‌های پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله‌های اخیر شهرستان خوی و پیرامون آن با بیان اینکه این رخدادهای لرزه‌ای توجه همگان را به خود جلب کرده است، گفت: این زمینلرزه‌­ها شرایطی مجزا از لرزه‌­خیزی و پراکندگی گسل‌­های لرزه‌­زا در شمال ­باختری ایران ندارند. شمال و شمال باختری ایران بر پایه مستندات، پرجمعیت‌­ترین گستره و تجربه‌کننده آسیب ­رسان‌ترین زمینلرزه‌­های تاریخ این سرزمین بوده‌­اند

وی نمونه این زمینلرزه‌های تاریخی شمال و شمال باختری ایران را زمینلرزه‌­های بزرگ و بسیار پرتلفات “قومس” در خاور تهران تا دامغان و یا تبریز در آذربایجان دانست و ادامه داد: این گستره را از خاور تهران تا ترکیه در باختر و از سنندج در جنوب تا رود ارس و ارمنستان در شمال می­‌توان مورد بحث قرار داد.
سلیمانی تصریح کرد: بررسی‌­های پژوهشگران پیشرو و من در قالب پروژه‌­های ملی و بین‌­المللی گوناگون در طی دهه‌­های گذشته گویای آن است که ویژگی‌­های گسل‌­ها و شرایط لرزه ­زمین­ساختی این بخش از کشور در پیوند با همین ویژگی‌­ها و شرایط در کشورهای همسایه همچون ارمنستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان است
وضعیت گسل­‌ها و لرزه خیزی در شمال ­باختری ایران (مربع سیاه موقعیت خوی. سلیمانی آزاد و همکاران، ۲۰۱۵)
این پژوهشگر لرزه زمین‌ساخت و پالئوسایزمولوژی سازمان زمین شناسی کشور تاکید کرد: از یافته‌­های مهم سالیان اخیر ما می‌­توان به وجود سامانه گسلی بزرگ گیلاتو-سیه‌­چشمه-خوی-تبریز اشاره کرد که با یک جهت‌­گیری کلی شمال ­باختری-جنوب ­خاوری از قلل آتشفشانی فعال (گستره کشش زمین­ساختی فعال) در ارمنستان تا کوه “بزقوش” (گستره دربرگیرنده گسل­‌های مورب-لغز فشاری-برشی) در ایران تداوم داشته و در طول ۶۰۰ کیلومتر تماما دربرگیرنده­ گسل‌­هایی با زمینلرزه‌­های بزرگ و اثرگذار تاریخی است (مرجع: Solaymani Azad et al., 2015).
سلیمانی خاطر نشان کرد: شوربختانه تا هنگامی که در این کشور به بهره­ گیری از یافته‌­های علمی و گذشته تاریخی توجه نشود، تجربه‌­گر به دوباره فجایع تاریخی خواهیم بود. این بی­ توجهی در مناطق خطرناک شناخته شده‌­ای که اشاره کردم تا به آنجا پیش رفته که با رخداد حتی یک زمینلرزه متوسط-کوچک در شهرستان خوی و پیرامون شاهد تخریب گسترده ساختمان­‌ها و جراحت صدها تن از هموطنان عزیز باشیم.
این محقق حوزه پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی خاطر نشان کرد: با در اختیار داشتن حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات علمی در مورد خطر زمینلرزه (Seismic Hazard) در پهنه ایران پر واضح است که تمامی گستره‌های دارای پیشینه لرزه‌ای بی‌تردید پتانسیل تجربه کردن به دوباره چنین رخدادهایی را خواهند داشت. بر همین اساس بوده که طی دهه‌های گذشته، آیین‌نامه ساخت و ساز ایمن بناها در مقابله با رخداد زمینلرزه‌ها توسط متخصصان پیشکسوت تهیه و هر چند سال یکبار نیز توسط متخصصان به روز رسانی می‌شود. پس، سال‌ها است که این داده‌های علمی ارزشمند و درحال تکمیل در قالب قوانین ساخت و ساز ایمن و لازم‌الاجرای ارائه شده باید مورد استفاده قرار گیرد.
سلیمانی یادآور شد: اگر این مهم به سبب سواستفاده‌های مالی کلان توسط سودجویان و گاها ناآگاهان به کار گرفته نمی‌شود، این دیگر بر عهده مسئولان قصور کننده به عنوان ناظران فنی-اجرایی است و بس!
وی تاکید کرد: در رخداد زمینلرزه‌های اخیر خوی نیز همچون زمینلرزه­‌های اخیر هرمزگان و… درست آن است که مطالبه از طراحان، مجریان و به ­ویژه ناظران فنی ساختمان­‌های تخریب ­شده و نیز ساختمان‌های موجودِ ترک‌خورده و آسیب دیده صورت گیرد.