علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، به تشریح اهداف و کارکرد سامانه خرید کتاب از کتابفروشی‌ پرداخت و پاسخ بسیاری از انتقادات وارده به این طرح را داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،‌ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های سامانه خرید از کتابفروشی‌ها پرداخت. رمضانی […]

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، به تشریح اهداف و کارکرد سامانه خرید کتاب از کتابفروشی‌ پرداخت و پاسخ بسیاری از انتقادات وارده به این طرح را داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،‌ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های سامانه خرید از کتابفروشی‌ها پرداخت.

رمضانی با اشاره به  ضرورت راه‌اندازی سامانه مجازی خرید از کتابفروشی‌ها گفت:‌ یکی از دغدغه‌های ما برای یارانه‌های حوزه نشر این بود که این یارانه‌ها در مسیر درست خود استفاده شود،‌ در سال‌های گذشته نقد شدن یارانه‌ها در نمایشگاه به عینه مشاهده شده بود،‌ در برخی غرفه‌ها با فضای ۹ متر گردش مالی یک میلیارد تومانی را داشیم که مشخص می‌کرد،‌ این گردش مالی متعلق به فروش کتاب در یک غرفه ۹ متری نیست و قطعا تخلفی در زمینه نقد شدن یارانه‌ها انجام شده است.

احتمال نقد شدن یارانه در سامانه بسیار پایین است

وی ادامه داد:  با راه‌اندازی سامانه خرید از کتابفروشی‌ها و ارائه یارانه در این بستر، امکان نقد شدن یارانه‌ها بسیار پایین آمده است، چرا که رابطه بین خریدار و فروشنده برقرار نیست،‌  البته نمی‌توان ادعا کرد که این احتمال به صفر رسیده است،‌ چرا که هم اکنون نیز برخی از تخلفات را شاهد هستیم،‌ برای نمونه یک کتابفروش تنها فاکتور را در بسته پستی گذاشته و بسته پستی را خالی ارسال کرده است یا کتابفروشی دیگر کتاب‌ها را به در منزل خود فرستاده و هدفش بهره‌مندی از یارانه بوده است. این موارد در سامانه قابل روئیت است و ما بیشتر متوجه تخلفاتی که انجام می‌شود،‌ هستیم‌.

آمار بالای تخلف در طرح‌های فصلی

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به تخلفاتی که در طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها وجود داشت،‌ گفت:‌ در طرح های فصلی  تخلف بسیار زیاد بود،‌ فروش کالای غیر از کتاب‌ با یارانه کتاب بسیار بود،‌ کتابفروشی یک بارکد کتاب را ثبت می‌کرد و هر کالای دیگری را با آن بارکد در سامانه به ثبت می‌رساند‌، در نتیجه نتایج طرح و پرفروش‌ها نیز قابل اتکا نبود. 

وی ادامه داد:‌ من در ابتدای ورودم به خانه کتاب از دوستان پرسیدم که دولت قبل چرا جلوی این گونه تخلفات را نمی‌گرفت؟ پاسخ دادند که نگاه بر این بود که در نهایت این یارانه به جیب کتابفروش می‌رود و هدف نیز حمایت از کتابفروش است،‌  اما اگر چنین بوده،‌ چرا کتابفروشی‌های ما رونق پیدا نکرده است؟ چرا حجم کالای غیر از کتاب کتابفروشی‌ها هر ماه نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا می‌کند؟

طرح‌های فصلی محدود به شهرهای دارای کتابفروشی بود

رمضانی ایراد دیگر طرح‌های فصلی را محدود بودن به شهرهای دارای کتابفروشی دانست و گفت:‌ باید کاری می‌کردیم که همه مردم در همه شهرها و روستاها به کتاب دسترسی داشته باشند، ما برای اولین بار یارانه همه افراد را مساوی اعلام کردیم و گفتیم بسته به فروش یک کتابفروشی یارانه پرداخت می‌شود،‌ هر چه بیشتر یک کتابفروشی فروش از طریق سامانه داشته باشد‌،‌ بیشتر از یارانه بهره‌مند می‌شود،‌ این در حالی است که در طرح فصلی هر کتابفروشی که بزرگتر بود،‌ بیشتر یارانه دریافت می‌کرد،‌ برخی کتابفروشی‌ها ۵۰ میلیون یارانه می‌گرفتند.

عرضه آثار ۴ هزار ناشر و عضویت ۲۳۰ کتابفروش در سامانه 

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمار خرید کتاب در سامانه اشاره کرد و گفت:‌ در این سامانه کتاب‌هایی از ۴ هزار ناشر عرضه شده است،‌  رقمی که حتی در نمایشگاه کتاب تهران نیز شاهد آن نیستیم،‌ علاوه بر این ۲۲۰ تا ۲۳۰ کتابفروش عضو این سامانه هستند و  اگر تعداد کتاب‌های یکسان را کسر کنیم،‌ به عدد ۱۵۰ هزار عنوان کتاب خواهیم رسید.که در ۴ میلیون نسخه در سامانه عرضه شده‌اند.