سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که توافق درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای، هنوز در دسترس قرار دارد، اما عوامل گوناگون بسیاری بر آن نفوذ می کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه در واکنش به […]

سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که توافق درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای، هنوز در دسترس قرار دارد، اما عوامل گوناگون بسیاری بر آن نفوذ می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه در واکنش به سخنان «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در خصوص توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که توافق درباره ازسرگیری اجرای برجام، هنوز در دسترس قرار دارد، اما عوامل گوناگون بسیاری بر آن اثرگذار هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت: از یک سو اقدامات به خصوصی با هدف تشدید تحریم‌ها بر ایران صورت می‌گیرد و از سوی دیگر نشانه‌های سیاسی حاکی از برخورداری برجام از فرصت‌های ویژه ای برای ازسرگیری سریع است.

«سرگئی ریابکوف» ادامه داد: موضع ما این است که این توافق در دسترس است. متأسفانه شرایط تحت نفوذ عوامل بسیار خارجی شامل مسائل بی ثبات قرار دارد که دستیابی به نتیجه نهایی را ساده‌تر نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: ما مانند گذشته از اصل بنیادین دستیابی به توافقی به نفع همگان، پیروی می‌کنیم که می‌تواند مشارکت و همکاری جدی در تقویت امنیت در منطقه‌ای باشد که مشکلات بسیار زیادی از انواع گوناگون دارد.

در همین ازتباط، دیروز پنج شنبه «جان کربی» هر گونه احتمال احیای قریب الوقوع برجام و برگشت این کشور به این توافق در آینده‌ای نزدیک را رد کرد.

وی دراین‌باره مدعی شد: به این علت نیست که ما خواهان اجرای دوباره برجام نیستیم، البته که می‌خواهیم! اما مسئله این است که هم اکنون در این موقعیت نیستیم.

پیش از این «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده بود که در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر مذاکرات هسته‌ای نیست و توجه دولت این کشور بر حمایت از اغتشاشگران در ایران متمرکز است.

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب الوقوع به نظر نمی‌رسد!

دو روز بعد از اظهارات بایدن، وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اقدام خود در حمایت از اغتشاشات در ایران اعلام کرد اسامی ۷ مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

پیش تر هم وزارت خزانه داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.