وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد تا سند راهبردی ماشین‌های مختلف بخش صنعت معدن و راه سازی و ساختمان سازی نیمه نخست آبان‌ماه طراحی و تدوین شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، “سید رضا فاطمی امین” امروز در جلسه تدوین سند راهبردی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی افزود: امسال وزارت صمت به دنبال […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد تا سند راهبردی ماشین‌های مختلف بخش صنعت معدن و راه سازی و ساختمان سازی نیمه نخست آبان‌ماه طراحی و تدوین شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، “سید رضا فاطمی امین” امروز در جلسه تدوین سند راهبردی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی افزود: امسال وزارت صمت به دنبال اجرای یک سیاست متوازن در حمایت از ماشین‌آلات صنعتی، معدنی، کشاورزی، راه‌سازی و ساختمان سازی است و در این زمینه در نظر داریم در هر حوزه‌ای که ظرفیت ساخت داخل وجود دارد استفاده کرده و هر کجا که کمبودی هست از طریق واردات تامین شود.

فاطمی امین تاکید کرد: برای وزارتخانه صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات در همه حوزه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات از دو بعد تامین ارز کافی برای تامین مایحتاج و همچنین قدرت دادن به کشور در سطح بین‌المللی اهمیت و آورده دارد.

وزیر صمت یادآور شد: در سال گذشته ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات بدون نفت از کشور انجام شد که در پنج‌ماهه امسال ۲۴ درصد رشد داشته است و در مقابل واردات کشور در سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: قدرت یافتن کشور در سطح بین‌المللی از طریق صادرات محصولاتی مثل مواد خام و اولیه یا نیمه‌خام نظیر شمش فولادی، متانول و غیره محقق نمی‌شود، بلکه باید بتوان کالاهایی صادر کرد که کمتر کشوری در جهان قادر به تولید آن است و به طول قد یکی از این محصولات حوزه ماشین‌آلات است

فعالان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی چه گفتند؟

در این جلسه “امین زاده” رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی گفت: در سال جاری سیاست‌گذاری وزارت صمت و تعرفه گذاری‌های انجام شده به سمتی بوده که دیگر ساخت داخل ماشین‌آلات بی‌معنی است.

وی گفت: امروز صنعتگران داخلی در مهندسی معکوس توانمند شده و به‌جز موتور و گیربکس، سایر قطعات ماشین‌آلات راه‌سازی را می‌توانند در داخل کشور تولید کنند.

همچنین “فاطمی” رییس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی و ساختمانی خواستار استخراج سفارش گذاری در شرکت خارجی و انجام واردات شد و گفت: در این صورت می‌توان از فاینانس خارجی‌ها نیز استفاده کرد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در این صورت می‌توان از فناوری‌های روز ماشین‌آلات نیز استفاده و حتی با مهندسی معکوس آنها را بومی‌سازی کرد.

وی، تفاوت ماشین‌آلات نو و ماشین‌آلات دست دوم با پنج سال کارکرد در موضوع سوخت را ۳.۹ میلیارد دلار هزینه اضافی گازوئیل در مقیاس ۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد.

در این جلسه نیاز کشور به ماشین‌آلات جدید راه‌سازی ۱۶ هزار دستگاه عنوان و اعلام شد: میانگین سنی ماشین‌آلات راه‌سازی ۲۶ سال است که مشکلات زیادی در نگهداری راه‌ها به وجود آورده است.