رونق تولید و اشتغال پیش روی معادن کردستان معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: صدور ۹ مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان طی سال جاری منجر به افزایش افزون بر یک میلیون تن ذخیره معدنی در این استان شد و گام های موثری در راستای رونق تولید و ایجاد […]

رونق تولید و اشتغال پیش روی معادن کردستان

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: صدور ۹ مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان طی سال جاری منجر به افزایش افزون بر یک میلیون تن ذخیره معدنی در این استان شد و گام های موثری در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال در این بخش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ مهدی سیفی باغی خانی اظهار داشت: کردستان دارای ذخایر غنی و متنوع معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی به ویژه طلا، سنگ آهن، سنگ های تزئینی و سلیس است و با ایجاد واحدهای فرآوری در آن، امروزه به عنوان یکی از استان های معدنی کشور شناخته شده می شود.

وی افزود: بخش معدن استان در برخی شاخص های معدنی هم چون ذخیره استانی، سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و اشتغال طی سال های اخیر با روند صعودی همراه بوده و بازار مصرف، تغییر قیمت و تقاضا بیشترین تاثیر را در فعالیت های معدنی دارد.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با وجود اینکه بیشترین واحدهای معدنی کردستان در زمره مصالح ساختمانی هستند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رونق در این بخش امید می رود جهشی هم در فعالیت های معادن استان که بخشی از آنها راکد و تعطیل هستند، ایجاد شود.

سیفی باغی یادآور شد: در حال حاضر ۳۶۰ مورد پروانه بهره برداری در استان داریم که از این تعداد ۱۰ مورد از ابتدای سال جاری تا کنون صادر شده و ۲۸ مورد هم پروانه اکتشاف داریم که از این تعداد ۱۹ مورد در سال ۱۴۰۲ صادر شده است.

وی با بیان اینکه افزون بر این ۹ مورد گواهی کشف هم در سال جاری صادر شده است، گفت:  از مجموعه معادن استان ۳۵۹ معدن داریم که ۲۰۰ معدن آن فعال و ۱۵۹ معدن دیگر غیر فعال است.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: ذخیره قطعی معادن استان ۶۰۰ میلیون تن بوده که استخراج اسمی سالیانه آنها بیش از ۲۲ میلیون تن ماده معدنی و اشتغال اسمی آنها ۵ هزار و ۱۲۱ نفر است.