قاهره هرگز نقشی برای نابودی حماس ایفا نخواهد کرد رئیس‌جمهور مصر، پیشنهاد رئیس سیا در خصوص اداره امنیتی نوار غزه را رد و اعلام کرد که دولتش هرگز نقشی برای نابودی حماس ایفا نخواهد کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، منابع رسانه‌ای با اشاره به دیدار «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا […]

قاهره هرگز نقشی برای نابودی حماس ایفا نخواهد کرد

رئیس‌جمهور مصر، پیشنهاد رئیس سیا در خصوص اداره امنیتی نوار غزه را رد و اعلام کرد که دولتش هرگز نقشی برای نابودی حماس ایفا نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، منابع رسانه‌ای با اشاره به دیدار «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در قاهره، گزارش دادند که السیسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر اداره امنیتی نوار غزه تا زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین مسؤولیت آن را پس از شکست جنبش حماس توسط ارتش رژیم موقت برعهده بگیرد را رد کرده است.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات عالی‌رتبه مصری که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: «السیسی و “عباس کامل” رئیس دستگاه اطلاعات مصر با برنز که در چارچوب سفر منطقه‌ای برای بررسی وضعیت غزه به قاهره سفر کرده، در این خصوص رایزنی کردند. رئیس‌جمهور مصر در این دیدار تاکید کرد که دولتش هرگز برای نابودی حماس نقشی ایفا نخواهد کرد زیرا قاهره برای حفظ امنیت در مرز‌هایش با نوار غزه به حماس نیاز دارد».

«ایمن الصفدی» وزیر امورخارجه اردن نیز شب گذشته (۸ نوامبر) تاکید کرد که کشورش سناریوهای احتمالی پس از جنگ اسرائیل علیه غزه را نمی‌پذیرد و با پیشنهادهای مطرح در خصوص اداره غزه پس از پایان جنگ توسط نیروهای عربی یا غیر عربی مخالفت می‌کند.

وی تصریح کرد: حماس یک اندیشه پایان ناپذیر است و هرکسی که خواهان وضعیت متفاوت است باید حقوق مردم فلسطین را رعایت کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با وجود ۳۴ روز بمباران مستمر نوار غزه و ۱۳ روز عملیات زمینی با هدف اعلامی نابودی حماس، هنوز دستاوردی جز ویرانی نوار غزه و شهادت، مجروحیت و آوارگی هزاران فلسطینی نداشته و همچنان باید شاهد شلیک موشک‌های مقاومت به سوی اراضی اشغالی و شکار نظامیان صهیونیست باشد، پیشنهاد کرده که اسرائیل پس از جنگ و نابودی ادعایی مقاومت، کنترل امنیت غزه را در دست بگیرد.

اما آمریکا مخالف «اشغال مجدد غزه توسط نیروهای اسرائیلی» است و ترجیح می‌دهد که طرف عربی دیگری مسؤولیت این امر را برعهده بگیرد و مصر که با نوار غزه مرز مشترک دارد، بهترین گزینه از نظر واشنگتن برای تصدی این مسؤولیت تا زمان واگذاری آن به تشکیلات خودگردان فلسطین است.