مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: گمرک تخصصی صنایع دستی با هدف حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان و توسعه صادرات صنایع دستی در این استان ایجاد می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،علیرضا ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمرگ تخصصی صنایع دستی یکی […]

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: گمرک تخصصی صنایع دستی با هدف حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان و توسعه صادرات صنایع دستی در این استان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،علیرضا ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمرگ تخصصی صنایع دستی یکی از مصوبات مهم یکصد ‌و نوزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در این هفته بود که مقرر شده است برنامه ریزی لازم برای راه اندازی آن در کوتاهترین زمان انجام شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی این کمرگ در نشست میز کشوری صادرات صنایع دستی که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداری اصفهان برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت و سپس در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به تصویب رسید.

ایزدی با بیان اینکه این کمرگ تخصصی ابتدا بصورت آزمایشی در اصفهان راه اندازی می شود، اضافه کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح قابلیت اجرایی شدن آن در سایر استان ها نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میز کشوری صادرات صنایع دستی از حدود ۲ سال گذشته در اصفهان تشکیل شده است، ادامه داد: اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی است و با توجه به برخورداری از ظرفیت های بیشمار در این بخش مانند چهار هزار و ۵۰۰ کارگاه، ۶۸ هزار هنرمند و تنوع رشته ها، کمرگ تخصصی برای صادرات محصولات صنایع دستی راه اندازی خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: کمرگ تخصصی صنایع دستی با هم اندیشی و برنامه ریزی مشترک بین این اداره کل، اتحادیه و فعالان صنایع دستی و اداره کل گمرک استان ایجاد می شود.

وی گفت: گمرک تخصصی قوانین مشخصی برای صادر کنندگان صنایع دستی ارائه خواهد کرد زیرا شرایط صادرات آنها با سایر کالاها متفاوت است و باید در این زمینه از آنها حمایت کافی شود تا هنرمندان و تولیدکنندگان بهتر بتوانند تولیدات خود را در سطح خارج از کشور نیز عرضه کنند.

ایزدی افزود: در این طرح، مسائلی مانند تخفیف های مالیاتی، مشوق های صادراتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به‌عنوان تسهیلات برای صادرکنندگان صنایع دستی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی ایجاد کمرگ تخصصی صنایع دستی را یکی از اقدامات استان اصفهان به‌منظور تحقق اقتصاد فرهنگی دانست و تاکید کرد: ما امروز چاره ای جز حرکت به سمت اقتصاد فرهنگی و توسعه اقتصادی از مجرای بخش هایی مانند صنایع دستی و گردشگری نداریم.

اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کرده است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.