بانک مرکزی هلند روز دوشنبه اعلام کرد که تورم در این کشور قرار است در دو سال آینده در سطح نسبتا بالای حدود ۵ درصد باقی بماند، زیرا هزینه های رو به رشد انرژی، هزینه های سایر کالاها و خدمات را تحت الشعاع قرار می دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از […]

بانک مرکزی هلند روز دوشنبه اعلام کرد که تورم در این کشور قرار است در دو سال آینده در سطح نسبتا بالای حدود ۵ درصد باقی بماند، زیرا هزینه های رو به رشد انرژی، هزینه های سایر کالاها و خدمات را تحت الشعاع قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، انتظار می رود تورم در پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ به ۴.۹ درصد برسد، پس از آنکه در سال جاری در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و بحران انرژی جهانی به ۱۱.۵ درصد جهش پیدا کرد.

بانک مرکزی هلند اعلام کرد که تورم در این کشور احتمالا در سال ۲۰۲۴ روی رقم ۵ درصد می ماند، زیرا قبوض بالای انرژی، قیمت ها را در کل افزایش می دهد و بازار کار در تنگنا همچنان باعث افزایش دستمزدها می شود.

براساس این گزارش، بانک مرکزی اروپا هفته گذشته خبر داد که انتظار دارد تورم در کل منطقه یورو به طور متوسط تا سال ۲۰۲۴ به ۳.۴ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی هلند در عین حال گزارش داد که تورم بالا و ضعف تجارت جهانی، رشد اقتصادی در هلند را به ۸ دهم درصد در سال ۲۰۲۳ می رساند قبل از آنکه در سال ۲۰۲۴ به ۱.۶ درصد برسد.

انتظار می رود اقتصاد هلند در سال جاری تا ۴.۲ درصد رشد داشته باشد که دلیل اصلی آن بهبودی از وضعیت رکود ناشی از شیوع کووید – ۱۹ است.

به نظر می رسد باوجود کاهش قیمت برخی کالاها در کشورهای توسعه‌یافته، افزایش تورم همچنان چالش اساسی دولت‌های غربی بشمار می رود.

هفته گذشته، بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلیس همگی تصمیم گرفتند راهبرد مبارزه با تورم را در مقایسه با الگوی اخیر اندکی تغییر دهند و نرخ بهره را به جای ۰.۷۵ واحد، نیم واحد افزایش دهند.

افزایش شدید قیمت انرژی و کالا که در نتیجه جنگ در اوکراین و اختلالات شدید در زنجیره تامین در طول همه‌گیری ویروس کرونا بروز پیدا کرده به تورم بی سابقه ای در سطح جهانی دامن زده است.