افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره‌بها توجیهی ندارد بررسی‌های سال‌ گذشته نشان می‌دهد سقف افزایش اجاره بها حدود ۲۰ درصد بود. رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان در پاسخ به اینکه آیا این میزان افزایش برای سال جاری کافی است؟ گفت: رشد ۲۰ تا ۲۵ درصد اجاره بها منطقی است، بیش از این توجیهی ندارد. به […]

افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره‌بها توجیهی ندارد

بررسی‌های سال‌ گذشته نشان می‌دهد سقف افزایش اجاره بها حدود ۲۰ درصد بود. رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان در پاسخ به اینکه آیا این میزان افزایش برای سال جاری کافی است؟ گفت: رشد ۲۰ تا ۲۵ درصد اجاره بها منطقی است، بیش از این توجیهی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بررسی‌ آگهی‌های رهن و اجاره مسکن در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی‌ها، نرخ‌های پیشنهادی مالکان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ به صورتی‌که اعداد و ارقام مندرج در برخی از این آگهی‌ها از رشد قابل توجه اجاره‌بها در بازار مسکن اصفهان طی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند. با این وجود سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان درباره وضعیت اجاره‌بها به خبرنگار ایراسین گفت: فصل اجاره هنوز فرا نرسیده است و جابه‌جایی در بازار مسکن اصفهان در خرداد ماه با اتمام امتحانات مدارس شروع خواهد شد که نرخ‌های جدید، تعیین و جابه‌جایی به صورت گسترده اتفاق می‌افتد. با این اوصاف اکنون نمی‌توان درصد یا اعداد دقیقی از میزان رشد اجاره بها در بازار اصفهان ارائه داد.

حجازی در ادامه با اشاره به نظارت دولت بر این بازار توضیح داد: مسئله مهم این است که دولت در مورد میزان رشد اجاره‌بها قدرت کنترل دارد و سازمان تعزیرات حکومتی نیز روی این موضوع نظارت شدیدی به خرج داده است تا قیمت‌ها رشد سرسام‌آوری پیدا نکند.

با شیوع ویروس کرونا در دو سه سال گذشته، ستاد ملی مبارزه با کرونا حداکثر مبلغ افزایش اجاره‌بها در کلان شهرها را مشخص کرد و این رویه مانع رشد چشمگیر مبلغ اجاره‌بها شد؛ حجازی با تاکید بر این موضوع بیان داشت: دولت باید به بازار اجاره‌بها ورود کند و یک تضمین و ضمانت اجرایی برای متعارف بودن این نرخ و میزان رشد اجاره‌بها در سال جاری پیش‌بینی کند، مانند زمان کرونا که با ورود دولت و تعیین مصوب‌نامه موفق به کنترل بازار اجاره بها شد. اگر دولت درخصوص میزان اجاره‌بها در سال جاری چاره‌ای نیندیشد شاهد مشکلات عدیده‌ای خواهیم بود و سونامی در بازار اجاره‌بها ایجاد خواهد شد.

واسطه‌ها در بازار مسکن پیش‌بینی‌ می‌کنند قیمت اجاره بها با نزدیک شدن به تابستان روند صعودی خود را ادامه می‌دهد و این روند تا پایان شهریورماه هم تداوم دارد. بررسی‌های سال‌ گذشته نشان می‌دهد سقف افزایش اجاره بها حدود ۲۰ درصد بود. رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان در پاسخ به اینکه آیا این میزان افزایش برای سال جاری کافی است؟ گفت: رشد ۲۰ تا ۲۵ درصد اجاره بها منطقی است، بیش از این توجیهی ندارد. دولت باید بازار اجاره‌بها را کنترل کند.

در این شرایط چشم امید مستاجران به دولت است تا نبض بازار مسکن را در دست گیرد و مبالغ رهن و اجاره رشد سرسام‌آوری پیدا نکند.