به گفته‌ خاندوزی، اتصال به درگاه‌ ملی مجوزها یکی از بخش‌های اتصال به پنجره خدمات هوشمند دولت است که در این خصوص اقدامات گسترده‌ای در وزارت اقتصاد انجام شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که […]

به گفته‌ خاندوزی، اتصال به درگاه‌ ملی مجوزها یکی از بخش‌های اتصال به پنجره خدمات هوشمند دولت است که در این خصوص اقدامات گسترده‌ای در وزارت اقتصاد انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌ها به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.

بر اساس قانون بودجه امسال، تمامی دستگا‌های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شده اند که سه فعالیت انجام دهند: ۱- پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه‌های متعدد آن‌ها خودداری کنند. ۲- حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و ۳- پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات تا دی ماه امسال راه اندازی می‌شود، متصل کنند؛ البته دستگاه‌ها مکلف هستند تا پایان شهریور ماه به سرانجام برسانند.

وزارت ارتباطات در اردیبهشت و هشت ماه زودتر از مهلت قانونی، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی کرد.

طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است که تاکنون ۱۳۷ دستگاه مصداق داشتن پنجره واحد را دارند. از این تعداد ۶۸ دستگاه پنجره واحدِ متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند دارند. همچنین حدود ۶۹ دستگاه یا پنجره واحد ندارند و یا متصل نشده اند.

براساس این گزارش یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که باید به پنجره خدمات هوشمند دولت متصل شود وزارت اقتصاد است و با توجه به آنکه بخش بزرگی از اقدامات این وزارت خانه با مردم سرکار دارد بنابراین باید جزو اولین دستگاه‌هایی باشد که به این درگاه متصل شود.

در همین رابطه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درپاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اتصال دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد به درگاه ملی خدمات هوشمند دولت گفت: اتصال به درگاه‌ ملی مجوزهای کسب وکار یکی از بخش‌های اتصال به پنجره خدمات هوشمند دولت است که در این بخش هم تاکنون اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.

وزیر اقتصاد گفت: تمام دستگاه‌هایی که مجوز فعالیت اقتصادی و کسب وکار صادر می‌کنند را احصا می‌کنیم و تا پایان این هفته بررسی می‌شود که کدام یک از دستگاه‌ها بهبود پیدا کرده اند و مجوز‌ها را از درگاه ملی صادر می‌کنند و کدام یک تخلف کرده و خارج از درگاه مجوز صادر می‌کنند. مشخص می شود کدام دستگاه‌ها مهلت مقرر در صدور مجوز را رعایت کرده اند . اگر بنا است یک مجوزی ظرف مدت ۳۰ روز پاسخ داده شود آیا این مهلت مراعات می‌شود یا مردم معطل می‌مانند؟

او می‌گوید: در آخرین رتبه بندی که هفته گذشته دریافت کرده ام یک دستگاه وضعیت بهتری دارد و وزارت اقتصاد جزو دستگاه‌هایی است که وضع خوبی دارد و دو دستگاه وضعیت نامناسبی ندارند که در صورت عدم بهبود و اتصال معرفی می‌شوند.

مهلت قانونی برای اتصال به درگاه خدمات هوشمند تمدید نشده است

چندی پیش باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت اتصال دستگاه‌ها به درگاه خدمات هوشمند دولت اعلام کرد: مهلت قانونی برای اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند تا پایان شهریور بوده و تمدید نشده است. مردم نباید برای گرفتن خدمت به دنبال دستگاه‌های اجرایی بروند بلکه دولت باید خدمات را ارائه دهد. در عصر ارتباطات، باید بر اساس داده‌ها عمل کرد.

آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir است و تا کنون بیش از پنج میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده و از خدمات آن استفاده کرده اند. برای بار اول کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد تا احراز هویت افراد انجام بشود و دفعات بعد صرفاً با دریافت رمز یکبار مصرف می‌توانند وارد سامانه شده و از تمامی خدمات دولتی که تا آن لحظه به پنجره ملی متصل شده اند استفاده کنند.