دومین حزب سیاسی انگلیس در ادامه سیاست جلب حمایت لابی صهیونیسم در این کشور و تقلا برای افزایش شانس پیروزی خود در انتخابات عمومی سال آینده میلادی، عضویت یکی دیگر از نمایندگان ارشد حزب کارگر را به اتهام آنچه اظهارات یهودستیزانه خوانده شد، تعلیق کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، دیانه آبوت که در […]

دومین حزب سیاسی انگلیس در ادامه سیاست جلب حمایت لابی صهیونیسم در این کشور و تقلا برای افزایش شانس پیروزی خود در انتخابات عمومی سال آینده میلادی، عضویت یکی دیگر از نمایندگان ارشد حزب کارگر را به اتهام آنچه اظهارات یهودستیزانه خوانده شد، تعلیق کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، دیانه آبوت که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ سکان وزارت کشور در کابینه سایه را برعهده داشت، گفته بود که یهودیان با معضل تبعیض نژادی مواجه نیستند، اما از پیش‌داوری رنج می‌برند.

او این مطلب را در پاسخ به مقاله هفته‌نامه آبزرور مطرح کرد که نوشته بود: “نژادپرستی در بریتانیا محدود به سیاه و سفید نیست. بسیار پیچیده تر است.” نماینده منطقه «هاکنی نورث» گفته بود که بسیاری از مردم جهان از پیش‌داوری رنج می‌برند اما این مساله با مقوله نژادپرستی متفاوت است.

آبوت سپس با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که اظهارات خود را پس می‌گیرد و «به خاطر هرگونه ناراحتی که ایجاد شده» عذرخواهی می‌کند. او ادعا کرد: «نژادپرستی اشکال مختلفی دارد و یهودیان نیز از این امر مستثنی نیستند. من یک بار دیگر می خواهم علناً بابت اظهارات و ناراحتی های ناشی از آن عذرخواهی کنم.»

اما حزب کارگر اظهارات وی را “عمیقا توهین آمیز و اشتباه” توصیف و وی را از عضویت در این حزب تعلیق کرد. این تصمیم بدین معناست که او در انتخابات سراسری سال آینده نمی‌تواند به عنوان نماینده حزب کارگر رقابت کند و اگر بخواهد به مجلس راه یابد باید بعنوان نماینده مستقل شرکت کند.

ماه پیش هم جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر و از چهره‌های سرشناس ضد صهیونیسم از نمایندگی این حزب در انتخابات آتی محروم شد. «کی‌یر استارمر» در کمیته اعضای اجرایی حزب کارگر اعلام کرد که نامبرده به‌عنوان نامزد حزب کارگر در انتخابات سال‌ آینده شرکت نمی‌کند.

جرمی کوربین در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رهبری حزب کارگر را برعهده داشت و در این مدت به دلیل عقاید ضدامپریالیستی از محبوبیت بالایی در میان اقشار جوان برخوردار شد. کوربین در طول دورانی که ریاست حزب کارگر را برعهده داشت فشار زیادی را از سوی لابی صهیونیسم در انگلیس تحمل کرد تا از مواضع خود عقب‌نشینی کند اما از همان ابتدای کار مشخص کرد که برخلاف عمده سیاستمداران غرب به رژیم صهیونیستی باج نخواهد داد.

وی پس از شکست حزب کارگر در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ از مقام خود استعفا و کرسی ریاست را به کی‌یر استارمر واگذار کرد.

جانشین وی در شرایطی که نتایج نظرسنجی‌ها از احتمال شکست حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات سال آینده حکایت دارد، در تلاش است تا از میراث کوربین و نزدیکانش فاصله گرفته و حزب کارگر را برای جلب حمایت‌های مالی بیشتر از سوی لابی صهیونیسم، تصفیه کند.