محسن العکیلی، مشاور حقوقی پارلمان عراق و از وکلای پرونده ترور سرداران مقاومت: ۷۲ نفر از حقوقدانان و فعالان عراقی به همراه برادر حاج ابومهدی المهندس، علیه ترامپ در دادگاه‌های عراق، اقامه دعوی کرده‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پامپئو، وزیر سابق امور خارجه آمریکا و همچنین «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین دولت بغداد […]

محسن العکیلی، مشاور حقوقی پارلمان عراق و از وکلای پرونده ترور سرداران مقاومت: ۷۲ نفر از حقوقدانان و فعالان عراقی به همراه برادر حاج ابومهدی المهندس، علیه ترامپ در دادگاه‌های عراق، اقامه دعوی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پامپئو، وزیر سابق امور خارجه آمریکا و همچنین «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین دولت بغداد که در زمان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، فرماندهی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور را برعهده داشته نیز در این پرونده، مورد شکایت قرار گرفته‌اند.

اما در سطح دولت عراق [در دولت سابق الکاظمی] متأسفانه فعالیت‌ها در این خصوص متوقف شد و او با کارگروه‌های حقوقی و قضائی تشکیل‌شده به دست عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیش‌تر از خود در این پرونده هیچ همکاری‌ای نداشت؛ دلایل سیاسی روشنی پشت این مسئله بود که مهم‌ترینشان روابط سیاسی بین دولت الکاظمی و آمریکایی‌ها بود.

واشنگتن نفوذ بسیاری در روندهای سیاسی عراق دارد و آمرانه با دولت‌هایش تعامل می‌کند. نیروهای آمریکایی نیز با تداوم حضورشان در عراق، امکانات این تسلط سیاسی را حفظ کرده و تحرک خارج از چارچوب اراده کاخ‌سفید را برای هر دولتی در عراق سخت کرده‌اند.

از آنجایی که ثروت و اموال عراق به بانک‌های بین‌المللی سپرده شده‌اند، آمریکایی‌ها هرگاه که اراده کنند می‌توانند کشور را وارد بحران اقتصادی بزرگی کنند. علاوه‌ بر این سفارت آمریکا در عراق با سازوکارهایی، ارتباطات وسیعی با شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی عراق برقرار کرده‌اند تا هر زمان که لازم شد، علیه دولت بغداد و نخست‌وزیر به کار گیرند.

من معتقدم که حتی تهدیداتی علیه آقای السودانی از سوی سفارت واشنگتن وجود دارد و این را در دیدارها و جلسات او با سفیر آمریکا می‌بینیم که با طعنه و کنایه، حرف‌های مهمش را می‌زند؛ او پیام‌های واضحی دریافت کرده که چنین پرونده‌هایی را به جریان نیندازد.